Breng Je Bends Naar Een Hoger Niveau Door Te Leren Benden Zoals David Gilmour

door Antony Reynaert

In dit artikel leer je hoe je emotioneel intense bends kan spelen zoals David Gilmour. Zijn bends zijn een ideaal studieonderwerp voor bluesgitaristen die zoeken naar een meer melodische aanpak om te soleren.

David Gilmour zelf haalde veel van zijn inspiratie bij vroegere bluesgitaristen als Clapton en Hendrix. Voor zijn typische stijl combineerde hij blues met een meer melodische aanpak van soleren. Zijn vibrato en zijn bends zijn de twee kenmerken bij uitstek die Gilmours stijl herkenbaar maken, want hij weet perfect hoe lang hij zijn bend moet aanhouden, wanneer hij die moet laten zakken of wanneer hij die moet verhogen. In dit artikel concentreren we ons op een techniek die veel voorkomt in zijn solo’s, namelijk ‘overbending’. Deze techniek is niet makkelijk om onder de knie te krijgen, maar het kan een gewone solo omtoveren tot een fantastisch staaltje muziek.

De Techniek Voor Verbazingwekkende Bends

In de pentatonische toonladder zijn er enkele noten die over een langere afstand kunnen gebend worden dan de gewoonlijke één of twee frets. Deze bends klinken heel intens en geven heel veel gevoel aan je solo. David Gilmour gebruikte die techniek heel vaak en het was dan ook een herkenbaar onderdeel van zijn unieke stijl. Als we kijken naar de A mineur en A majeur pentatonische toonladders, kunnen we bepaalde noten benden over een afstand van drie of vier frets. Het is nuttig om de mineur en majeur pentatonische toonladders te vergelijken met elkaar zodat we kunnen zien welke noten ze gemeenschappelijk hebben en welke niet.

minor and major

minor and major two

Wees je er wel van bewust dat deze techniek meestal gebruikt wordt op de snaren die het meest gebruikt worden voor bends (de hoge E-, B- en G-snaar), want met de andere snaren zouden we extreem ver moeten benden als we over drie frets willen benden. Er zijn tal van mogelijkheden op de hoge E-, B- en G-snaar om mee te experimenteren binnen de pentatonische toonladder.

Bijvoorbeeld: als we de E-noot op de negende fret op de G-snaar nemen, die deel uitmaakt van de A mineur pentatonische toonladder, en we benden die drie frets of anderhalve toon dan raken we de G-noot binnen de mineur pentatonische ladder. Die bend zorgt voor een intens gevoel en die klinkt ook heel goed over een rock-achtige akkoordenprogressie. Als je de bends nog emotioneler wil laten klinken kan je ook de ‘guitar cry’-techniek toepassen die uitgelegd wordt in de 'how to make your guitar sound like its crying' video.

1 and 1/2 bend

Hier kan je luisteren hoe deze bend klinkt

Een andere coole bend is die van de A-noot op de tiende fret van de B-snaar over een afstand van drie frets tot de C-noot van de mineur pentatonische ladder. Dan kan je die noot nog verder benden over een afstand van vier frets tot de C#-noot. De C#-noot is namelijk de grote terts van A.

overbendlick

Hier kan je luisteren hoe deze bend klinkt

Je moet er natuurlijk wel voor zorgen dat de bends toonvast zijn. Daarom oefen je ze best met een stembakje of luister je best eerst naar de noot die wil bereiken. Probeer dan om tot aan die noot te benden.

Op het eerste moment zullen die bends waarschijnlijk wat vreemd klinken, maar onthoud ook dat de context waarin je deze bends speelt belangrijk zijn voor het algehele gevoel. Als je oefent met een goede backing track (wat ik zeker aanraad!), zullen ze veel logischer beginnen klinken en meer dat intense gevoel geven van de ‘overbend’-techniek. Probeer ook te letten op de verschillende manieren van ‘overbending’ in de solo’s van David Gilmour. Als je dit doet en geconcentreerd luistert, zal het ook makkelijker worden om je bends toonvast uit te voeren omdat je in je hoofd weet hoe ze moeten klinken.

Overbending In Bluesgitaar

Het interessante is dat je elke snaar kan benden over een afstand van drie of vier frets (hoewel de drie hoogste snaren daar het meest geschikt voor zijn). Zoals we al gezien hebben in de tablatuur hierboven, kunnen we zelfs benden tot over een afstand van vier frets, maar dat komt wel minder voor. Als we dus nog eens kijken naar onze mineur pentatonische toonladder, merk je dat elke afstand van drie frets overbrugd kan worden met de techniek van ‘overbending’.

Hetzelfde geldt ook voor de majeur pentatonische toonladder, probeer elke afstand van drie frets te overbruggen door te benden naar de hoogste van die twee noten.

Bends Gebruiken Om De Majeur En Mineur Pentatonische Toonladders Te Combineren

Eén van de meest karakteristieke kenmerken van de blues is om noten van de mineur en majeur pentatonische toonladder te combineren. De meeste gitaristen hebben daar in het begin wel wat problemen mee omdat het niet zo vertrouwd en daarmee niet zo goed klinkt. Dat komt omdat het enkel goed klinkt als je de juiste technieken gebruikt om de mineur en majeur pentatonische ladders in elkaar te doen versmelten.

Eén van de technieken is natuurlijk ‘bending’. Zoals je eerder al geleerd hebt kan je vanaf elke noot benden tot de volgende noot in de pentatonische toonladder. We kunnen natuurlijk ook een stapje verder gaan en van een noot uit de mineur pentatonische ladder benden naar een noot uit de majeur pentatonische ladder en omgekeerd. Je kan dit zelf proberen. Kijk naar de patronen hierboven en bend een noot van een bepaald patroon van de toonladder (bijvoorbeeld uit de mineur pentatonische ladder) naar een noot uit een ander patroon.

 

Wil je je gitaarspel echt eens grondig aanpakken op een onderbouwde manier? Leer bij over onze Intensieve Gitaar Trainingen op verschillende locaties in Vlaanderen.