Blind Gitaar Spelen: Strategieën


Leer Blind Soleren Over De Volledige Gitaarhals

Door Antony Reynaert

Bij het observeren van professionele gitaristen kun je stellen dat wat ze doen met een enorm gemak gebeurd. Bovendien kijken ze zelfs amper naar hun gitaar wanneer ze spelen!

Veel beginnende en zelfs gevorderde gitaristen zien het vaak over het hoofd om stappen te ondernemen om alles wat ze kunnen te leren blindelings spelen.

Bij het pogen om een betere gitarist te worden zijn er immens veel zaken die je vooruitgang kunnen tegenhouden en één daarvan is het voorovergebogen zitten over de gitaar.

Door op zo’n gewrongen manier gitaar te spelen ontstaan er heel wat spanningen in je lichaam die zich doorzetten naar de vingers. Bovendien ziet het er niet echt flaterend als je niet met een correcte houding speelt.

Het is daarom van cruciaal belang dat je leert blindelings spelen, dus zonder naar je handen te kijken!

In dit artikel word je meegenomen doorheen alle aspecten om perfect te soleren op gitaar zonder een blik te moeten werpen op de gitaarhals.

Horizontaal Soleren Op De Tast: Methode 1

Hoe je de gitaarhals visualiseert en memoriseert zijn zeer belangrijke componenten die zullen bepalen hoe vlot je de gitaarhals zal kunnen gebruiken tijdens het soleren zonder te hoeven kijken naar je instrument.

Een eerste cruciaal punt is om je toonladders horizontaal op de gitaarhals te visualiseren en te leren. Dit zal de sleutel worden om uit je toonladderposities te breken en vrij te kunnen bewegen over de volledige gitaarhals.

Hieronder zie je de vijf noten uit de mineur pentatonische toonladder horizontaal geplaatst op het fretboard:

Eenmaal je de kennis hebt vergaard over de horizontale kijk van toonladders, is het tijd om nog een stap verder te gaan zodanig dat je deze ook blindelings kunt gebruiken.

Bekijk even het volgende diagram:

Als we nu analyseren op welke manier de noten van de mineur pentatonisch toonladder met elkaar in verbinding staan, kunnen we dit herleiden tot één simpele formule: 32322. Het mooie aan deze formule is dat we dit telkens opnieuw gebruiken over de volledige gitaarhals.

In bovenstaand voorbeeld zijn we begonnen bij de C-noot, die het interval van een kwint is in de F-mineur toonaard. Dit is echter niet altijd het geval aangezien we vanaf elke noot kunnen starten. Het is een kwestie van weten waar je in het patroon begint. Neem bijvoorbeeld de Eb-noot als startpunt, dan ziet het patroon er als volgt uit: 2322 -32322 - 32322 - enzovoort.

De sleutel hier is om de noten van de mineur pentatonische toonladder op één snaar te spelen en, terwijl je dit doet, te zien hoe deze formule zich ontplooit.

Horizontaal Soleren Op De Tast: Methode 2

Deze eerste methode zoals zonet besproken is van grote waarde, maar niet voor iedereen geschikt. Sommigen verkiezen het denken in formules, anderen hebben meer nood aan een visueel systeem. Behoor jij tot de tweede categorie, dan zal de methode waar we het nu over zullen hebben waarschijnlijk een betere manier van denken zijn voor jou.

Methode 2 verwacht echter wel dat alle vijf posities van de mineur pentatonische toonladder gekend zijn. De manier van denken gaat hier als volgt: als je denkt aan de toonladderposities (de boxen) die omringt zijn door het patroon op één snaar, verkrijg je hetzelfde resultaat als methode 1.

De Ultieme Methode Om Te Soleren Over De Volledige Hals:
Horizontaal, Verticaal & Diagonaal Soleren Op De Tast

Net zoals we niet continu kunnen blijven spelen in één enkele toonladderpositie, kunnen we ook niet continu blijven soleren op één enkele snaar. Vroeg of laat moeten we hieruit breken of we zullen nooit de volledige gitaarhals vrij kunnen gebruiken.

Licks die gespeeld worden in één bepaalde positie zullen we nu aan elkaar leren knopen. Stel dat je een lick speelt in de eerste positie van de mineur pentatonisch toonladder, dan zal de noot waarop je de lick eindigt het startpunt worden om naar onze volgende toonladderpositie door te schuiven.

Het spreekt natuurlijk voor zich dat je actie zal moeten ondernemen als je deze drie methoden in je spiergeheugen wilt krijgen. Tijdens het oefenen, probeer zonder naar het instrument te kijken, de frets te voelen en te voelen hoever je de vingers moet bewegen om tot de volgende noten te komen.

Met de kennis van deze drie systemen en de techniek van op de tast de vingers te bewegen, zal je het valse gevoel van veiligheid kunnen overwinnen die geboden wordt tijdens het kijken naar de gitaarhals. Je zal je bewegingen kunnen besturen zonder de hulp van het zicht en dat betekent dat je de gitaar voelt, de bewegingen voelt, de muziek voelt.

De Enige Uitzondering Waar Je Wel Moet Kijken Naar De Gitaar

Hoe goed je ook bent, er is wel degelijk een uitzondering op de regel waarbij je beter wel naar het fretboard kijkt omdat de kans anders zeer groot is dat je een fout zult spelen. Wanneer je een grote sprong moet maken en veel frets in een snelle beweging overslaat kijk je best naar de fret waar je op zal uitkomen.

Luister eens naar de solo van ‘The Man Who Sold The World’ tijdens het MTV Unplugged concert van Nirvana. Om de solo aan te vatten moet Kurt Cobain een grote sprong maken over een kleine tien frets. Hij mist echter de target noot tot twee maal toe. Mis je dan toch de bedoelde noot, geen paniek, door simpelweg een kleine slide richting de ‘juiste’ noot te gebruiken verberg je het slippertje. Dat is dan ook exact hoe Cobain zijn fout recht trekt.

De Voordelen Van Blind Gitaar Spelen

Er zijn meerdere redenen waarvan je als gitarist kan genieten als je kunt gitaar spelen zonder naar het daadwerkelijke instrument te kijken.

Allereerst is het een van de belangrijkste vaardigheden wanneer we het hebben over live optreden. Het stelt je immers in staat om contact te leggen met een publiek tijdens een live show. Je kunt namelijk interactie creëren met een publiek in plaats van je vingers te hoeven 'babysitten' zodat je geen fouten maakt.

Een andere groot voordeel dat blind gitaar spelen met zich meebrengt, is het feit dat je in een fractie van een seconde van toonaard zal kunnen wisselen. Het zal immers niet nodig zijn om te zoeken waar je naartoe moet op de gitaarhals aangezien je berust op de aangeleerde bewegingen die in je spiergeheugen geprogrammeerd zijn.

De Methode Om Nooit Meer Een Snaar Te Missen

Het aspect waar we tot nu toe nog geen aandacht aan besteed hebben is de hand met het plectrum. We kunnen zo efficiënt en doordacht mogelijk de linkerhand besturen, als we simpelweg de verkeerde snaar aanslaan met het plectrum, dan is alle moeite tevergeefs. Het is dus van belang dat we het ook over de stappen zullen hebben die je moet nemen om nooit een snaar te missen tijdens het gitaar spelen.

In bovenstaande video wordt alles voor je in detail uitgelegd en gedemonstreerd. Kort samengevat kunnen we zeggen dat de vingers die niet in gebruik zijn om het plectrum vast te houden, de taak krijgen om te voelen bij welke snaar het plectrum zich bevind.

Naast deze rechterhand technieken om nooit nog een snaar te missen, is het ook een goed idee om te leren hoe je het plectrum op de meest efficiënte manier vasthoudt. Dit zal je helpen om nog minder fouten te spelen als je gitaar speelt. In deze gratis te downloaden gids leer je exact hoe je het plectrum best vastneemt om zo je techniek en snelheid op de gitaar op de beste manier op te bouwen: Leer Sneller Gitaar Spelen.


Zie je het bos door de bomen niet meer en hoop je om eindelijk die stevig gefundeerde basis te kunnen leggen in je gitaarspel? Bij Gitaar Training Studio wordt je persoonlijk en stap voor stap begeleid in je ontwikkeling met de gitaar. Het pad ligt klaar voor jou en je hoeft hem enkel nog te bewandelen, zonder vallen en opstaan! Vertel daarom over je doelen met de gitaar en ontvang je gratis proefles.