De Ultieme Gitaarhals Memorisatie Gids


Hoe Beweeg Je Vrij Over De Volledige Gitaarhals Met Horizontale Toonladders


Door Antony Reynaert

Als het aankomt op improviseren op gitaar is er slechts een kleine hoeveelheid van alle gitaristen die zich volledig en vrij kunnen uiten via hun instrument. Het grootste probleem waar gitaristen tegenover staan is het niet weten hoe je de volledige gitaarhals kan benutten. Het gebrek aan deze cruciale kennis laat je geblinddoekt achter in je visualisatie van hoe de gitaarhals is opgebouwd.

Hoe Memoriseer Je De Gitaarhals Zodat Je Niet Vast Komt Te Zitten Tijdens Gitaarsolo’s

Hoe je de gitaarhals visualiseert en memoriseert zijn zeer belangrijke componenten die zullen bepalen hoe vlot je de gitaarhals zal kunnen gebruiken. Er zijn in essentie twee manieren om je toonladders te memoriseren en in te oefenen.

De trieste waarheid is dat de meeste beginnende gitaristen starten met enkel de eerste manier om de gitaarhals te memoriseren en zo bijna nooit tot het punt komen om controle te bereiken over de volledige hals.

Als ik je zou vragen wat de eerste toonladder is die je hebt geleerd op gitaar, dan kan ik in meeste gevallen het antwoord ‘de box positie van de mineur pentatonisch toonladder’ verwachten. Begrijp me hier niet verkeerd, dit is absoluut oké. Het probleem is echter dat er tal van nadelen ontstaan als je jezelf beperkt tot enkel het aanleren van toonladder posities. Teveel gitaristen zitten gevangen in deze boxen en weten niet hoe ze eruit kunnen breken tijdens het improviseren op gitaar. Daarom is het van zo’n groot belang dat je naar de gitaarhals kijkt op twee verschillende manieren:

1. De eerste manier is, zoals net aangekaart, de gitaarhals op een verticale manier instuderen zodanig dat we de hals in verschillende boxen indelen:

2. De tweede manier om naar toonladders op de gitaarhals te kijken, en hier ligt het echte 'goud' op je te wachten, gebeurt via een horizontale aanpak. In plaats van de Am pentatonische toonladder in één van de vijf posities te oefenen en te spelen, leg je nu de vijf noten van de toonladder uit op één snaar.

Je toonladders horizontaal oefenen op gitaar, op elke snaar, is een zeer goede methode om uit de boxen te breken en vrij te kunnen bewegen naar gelijk welke plaats op de gitaarhals.

De eerste stap is nu om daadwerkelijk de gitaarhals te leren en te memoriseren via beide methodes: de verticale aanpak (toonladders in boxen) en de horizontale aanpak (toonladders op één snaar). Eenmaal je dit bereikt hebt is het uiteraard nodig om dit alles in een muzikale context te plaatsen. Laten we daarom even inzoomen hoe je deze ideeën kunt implementeren in je gitaarsolo’s.

Praktisch Voorbeeld 1: Gebruik ‘Toonladder Runs’ Om Spanning Op Te Bouwen In Gitaarsolo’s

Het enorme voordeel van je toonladders op één snaar te leren en te oefenen is dat dit idee makkelijk toe te passen is in een muzikale context. Het volledige idee kun je in één fantastisch praktisch voorbeeld gieten, namelijk een ‘toonladder run’.

Een toonladder run kun je zien als een snelweg voor je vingers om in een fractie de volledige gitaarhals over te steken en dit alles op een zeer muzikale manier. Meestal zal een run plaatsvinden van de lage noten naar de hoge noten op de gitaarhals om spanning op te bouwen en naar een climax in een solo toe te werken.

Neem bijvoorbeeld deze toonladder run die ontstaat door gebruik te maken van de Am pentatonische toonladder op de G en op de B snaar:

In onderstaande video zie je me deze toonladder run uitleggen aan een student op een bijeenkomst in Chicago. Bekijk zeker de video als je een duidelijk audiovoorbeeld van deze lick wilt:

Het belangrijkste om hier te realiseren is dat dit idee van een toonladder run een strategie is in plaats van een gitaarlick is die je simpelweg kopieert. Het is belangrijk om je eigen runs te creëren tijdens improvisaties door gebruik te maken van de horizontale toonladders.

Hieronder zijn de noten van de Am pentatonische toonladder weergegeven op zowel de G snaar en de B snaar en zijn perfect om te gebruiken voor runs:

Praktisch Voorbeeld 2: Combineer Licks Voor Melodische Gitaarsolo’s

Wat je zeker niet wilt doen als je poogt melodische gitaarsolo’s te fabriceren is een willekeurige lick spelen in één van de vijf boxen van de pentatonische toonladder om daarna abrupt naar een andere positie te gaan en weer een lukrake lick te spelen. Dit is de hoofdreden waarom de improvisaties van zoveel gitaristen onaantrekkelijk klinken.

Een betere manier om tot goeie frasering te komen gaat als volgt: Neem eerst en vooral de gitaarlick die je reeds kende uit één van de vijf posities van de pentatonische toonladder. Daarna connecteer je de tweede lick aan de eerste door gebruik te maken van de horizontale toonladders op één snaar. Het einddoel is om de twee willekeurige licks aan elkaar te lijmen op een manier dat je één samenhangende melodische zin creëert.

Het is cruciaal om de overgang te maken van standaard licks naar melodische frasen als je een gevorderd niveau op de gitaar wilt bereiken. In de onderstaande video neem ik daarom dit principe nog gedetailleerder en stap voor stap door zodat je een duidelijk idee krijgt hoe je deze strategie tot een goed einde kan brengen:

Wat Is De Volgende Stap Om Je Gitaarsolo’s Te Verbeteren

Nu dat je de kennis vergaard hebt om de gitaarhals te memoriseren op de best mogelijke manier is het tijd om je gitaarsolo’s nog een stap vooruit te helpen, maar nu op technisch vlak. Heb je jezelf nooit afgevraagd waarom professionele gitaristen altijd met zo’n onwaarschijnlijk 'moeiteloze techniek' snel kunnen spelen? In deze gratis cursus ‘Snelheid In Gitaarsolo’s’ leer je exact hoe je dit zelf kan overnemen in je gitaarspel.


Zit je met frustraties in je ontwikkeling als gitarist of weet je maar niet welk pad je moet bewandelen om tot je doelen te komen? Deel je problemen en doelen en kom op een gratis en vrijblijvende proefles bij Gitaar Training Studio te Oostende, Gent, Kortrijk of Antwerpen.