De Ultieme Gids Om Je Gitaarsolo’s Melodieus Te Maken - Leer Soleren Met Akkoordtonen 


De Sleutel Om Te Klinken Zoals Je Favoriete Gitaristen


Door Antony Reynaert

Ik herinner het me nog goed dat ik startte met het gebruiken van de pentatonische toonladder over gitaar backing tracks. Deze mooie eerste ervaringen zitten nog steeds in m’n achterhoofd en ik blik er met veel plezier op terug. Maar in de meeste gitaristen hun levens komt er een punt (en dit heb ik ook ervaren in m’n beginjaren) waar je plots stopt met het boeken van vooruitgang op gitaar.

In dit artikel zullen we de redenen hierachter blootleggen, maar ook wat we eraan kunnen doen om snel terug vooruitgang te boeken en je gitaarsolo’s melodieus te maken.

Waarom Het Overgrote Merendeel Van Gitaristen Niet Verder Vorderen Dan De 'Gitaar Kleuterklas'

Het is een feit dat 95% van alle beginnende tot halfgevorderde gitaristen uitsluitend gebruik maken van de pentatonische toonladder om te soleren over een basis blues progressie (zoals deze Beginners Blues Riff). Maar de situatie is eigenlijk nog erger aangezien ze met deze toonladder over ALLE akkoorden spelen, wat hun gitaarspel zeer amateuristisch doet klinken. Deze grote groep van gitaarstudenten staan voor een muur, niet wetende wat ze moeten doen om betere blues solo’s te improviseren.

Het jammere aan deze situatie is dat deze gitaarstudenten dolgraag willen klinken als hun favoriete gitaristen, maar dit nooit kunnen bereiken aangezien ze gewoonweg de verkeerde toonladders en noten gebruiken. Ze proberen te klinken als iemand, maar die persoon spreekt eigenlijk een volledige andere taal.

Klinkt bekend? Ik weet het, ik zat jaren geleden ook in datzelfde schuitje wanneer ik mijn vooruitgang tegenhield door alles op mezelf te willen uitdokteren (gelukkig besefte ik dit op het juiste moment en zocht hulp bij expert gitaarleraren).

Gitaristen van over heel de wereld zitten gevangen in deze valstrik waar ze de pentatonische toonladder oeverloos spelen over alle akkoorden. Het blijft een goede eerste stap in je avontuur om te leren improviseren maar de meesten raken jammer genoeg niet verder dan dit.

Hoe Ontsnap Je Aan De Tirannie Van De Mineur Pentatonische Box Positie

Om jezelf te bevrijden uit 'de gevangenis' van de mineur pentatonisch toonladder zijn er verschillende 'ontsnappingsroutes' die je kunt aanleren. Zo is het benadrukken van akkoordtonen een zeer krachtige methode om aan deze positie te ontsnappen. In het Engels noemen ze dit ‘chord tone targetting’.

Als je kijkt naar meesterlijke gitaristen dan zul je zien dat ze verschillende zaken zoals arpeggio’s en toonladders spelen over ELK akkoord. Beginnende en halfgevorderde gitaristen spelen slechts één toonladder over ALLE akkoorden. Leren over ‘chord tone targetting’ is de ideale manier om terug momentum te krijgen in je vooruitgang als gitarist.

Word Vertrouwd Met Het Benadrukken Van Akkoordtonen

De eerste stap in het spelen van gitaarsolo's die perfect passen bij de onderliggende blues akkoorden, houdt in dat je jezelf vertrouwd maakt met het gegeven van ‘chord tone targetting’. In onderstaande video zie je me een blues solo spelen waar ik ieder akkoord decoreer door gebruik te maken van de beste noten uit elk onderliggend dominant septiem akkoord:

Hoewel de term ‘chord tone targetting’ zeer geavanceerd klinkt, zal de praktische toepassing hiervan het tegendeel bewijzen. Terwijl er hier wel een nieuwe manier van denken noodzakelijk zal zijn, is deze manier in feite zeer eenvoudig nadat je er enige tijd mee aan de slag bent geweest.

Wat je nodig hebt om je gitaarsolo’s gevorderd te laten klinken, is een 'plattegrond' waar de onderliggende akkoorden op geschetst zijn. In plaats van te landen op één noot, zullen we landen op een dubbelstop (wat betekend dat er twee aanliggende snaren samen gespeeld worden). Sinds deze dubbelstops afkomstig zijn van de akkoorden uit een standaard 12-bar blues, zal je improvisatiespel zeer melodisch klinken.

In de afbeelding hieronder zie je voor alle drie de akkoorden in een 'blues in A' (A7, D7 en E7) waar hun belangrijkste tonen liggen.

Deze drie blues barré akkoorden wordt in volgende structuur gespeeld:

Zoals je kan zien zijn de akkoorden A7, D7 en E7 waar we de dubbelstops van afgeleid hebben. Uit elk van de akkoorden zijn de twee allerbelangrijkste tonen onttrokken, namelijk de grote terts (3) en het klein septiem (b7). Zoals je direct zal zien hebben deze noten, als je ze gebruikt op het juiste moment, een enorme positieve impact op je gitaarspel.

Hoe Dubbelstops Je Gitaarspel Professioneel Doen Klinken Als Je Precies Weet Wanneer Ze Te Gebruiken

Met mijn gitaarstudenten gebruik ik de term ‘vluchtroutes’ of ‘ontsnappingsroutes’ wanneer het gaat om deze dubbelstops. Als we bijvoorbeeld het onderstaande toonladderdiagram bekijken, dan zien we de box-positie van de mineur pentatonische toonladder, met de toegevoegde noten uit het A7 akkoord.

Dit noemen we nu de ‘vluchtroute via het A7 akkoord’. Je hoeft op dit moment nog niets uit te testen. Ik geef je zo meteen een simpel te implementeren oefening en gitaarlick!

vluchtroute wanneer we spelen over het A7 akkoord

In het volgende diagram gebruiken we de box-positie van de mineur pentatonisch toonladder opnieuw als ons vertrekpunt, maar nu voegen we de twee noten uit het D7 akkoord toe.

vluchtroute wanneer we spelen over het D7 akkoord

En hieronder doen we opnieuw hetzelfde, maar met de noten van het E7 akkoord.

vluchtroute wanneer we spelen over het E7 akkoord

Voorbeeld Om ‘Chord Tone Targetting’ Toe Te Passen

Laten we even kijken naar enkele voorbeelden zodanig dat je perfect weet hoe je de bovenstaande strategieën kunt toepassen. Hieronder vind je een voorbeeld-lick die perfect past over het D7 akkoord:

Noten om op te landen:

Beluister hier voor de audio van deze lick

Let op de twee landingsnoten van deze lick (dit zijn de twee laatste noten van de lick). We spelen de F#-noot samen met de C-noot die bleef doorklinken. Zie je hoe deze twee noten in verband staan met het onderliggende D7 akkoord? Als je moeite hebt met het visualiseren van de connectie tussen deze twee noten en het akkoord waar we over spelen, bekijk dan eens volgend diagram.

Zoals je kunt zien onttrokken we de twee belangrijkste noten uit het onderliggende akkoord (de grote terts en het klein septiem) en gebruikten we deze noten om op te landen. Dit zorgt ervoor dat de lick perfect past in combinatie met het D7 akkoord.

Door het toepassen van ‘chord tone targetting’ kunnen we de beste noten uit het onderliggende akkoord spelen. En zoals je kunt zien is deze strategie niet overdreven moeilijk aangezien we simpelweg het akkoord waar we over spelen kunnen gebruiken als referentie.

De Beste Manier Om Te Trainen Op ‘Chord Tone Targetting’

Hier volgt een zeer goede oefeningen om op chord tone targetting te trainen. Improviseer over een backing track (zoals bijvoorbeeld een 12 bar blues in A) en gebruik de mineur pentatonische toonladder, maar gebruik de twee belangrijkste noten van elk akkoord om je improvisatie te verrijken.

Er schuilt hier wel een addertje onder het gras. Wanneer je nieuw bent met het gegeven van chord tone targetting, kan deze aanpak vreemd aanvoelen, aangezien je continu bewust moet zijn van de akkoorden waar je over speelt. Als er één vaardigheid is die je kost wat kost moet opbouwen om een betere gitarist te worden, dan is het dit:

Op elk moment moet je bewust zijn van het exacte akkoord uit de progressie waar je over soleert!

Deze vaardigheid zal enige tijd nodig hebben om volledig te ontwikkelen. Als je nog niet comfortabel bent in het horen van de onderliggende akkoorden als je aan het soleren bent, dan is het hoogst belangrijk om hierop te focussen.

Deze vaardigheid is echter niet het enigste die je kost wat kost moet opbouwen en liefst zo snel mogelijk. Het leren beheersen van de gitaar is namelijk geen lineair proces, waardoor je meerdere aspecten moet opbouwen op hetzelfde moment. Bij gebrek aan kennis van alle fundamentele elementen, zal je enorme zwarte gaten in je kennen en kunnen hebben als gitarist. Ontdek wat jouw 'missing links' zijn en zet de eerste stappen om ze op te lossen tijdens een gratis kennismaking bij Gitaar Training Studio ® (locaties in Oostende, Antwerpen, Kortrijk en Gent).