Spaanse Gitaarles: 
Akkoorden en Toonladders In Spaanse Gitaarmuziek


Leer Stap Voor Stap De Spaanse Gitaar Beheersen

Door Antony Reynaert

Heb je altijd al een liefde voor de Spaanse gitaar gehad en/of wil je graag weten wat de elementen zijn om tot die zwoele en zuiderse klanken te komen? In dit artikel word je ondergedompeld in de wereld van de Spaanse gitaar. Je zal leren welke akkoorden je nodig hebt om de belangrijkste akkoordenprogressies te spelen, maar ook hoe je een echt Spaanse gitaarsolo kan leren spelen.

De Eerste Spaanse Akkoorden Om Te Leren Op Gitaar

Deze eerste Spaanse gitaarakkoorden zijn ideaal voor iedereen die nog maar net begonnen is met het leren spelen van gitaar. Om flamenco klanken op te wekken kan je het E-akoord afwisselen met het ‘zorro’-akkoord (genoemd naar de mysterieuze spaanse ‘zorro’ klank). Dit ‘zorro’-akkoord kan verkregen worden door simpelweg de vingers die het E-akoord vormen één vakje op te schuiven. Hieronder zie je beide akkoorden staan:

Eenmaal je deze truck onder de knie hebt, zal je merken dat je hetzelfde patroon nog meerdere malen kan doorschuiven over de hele gitaarhals. Op deze manier creëer je een nog groter gamma aan exotische klanken en je hoeft de positie van je vingers niet eens te veranderen.

De Belangrijkste Spaanse Akkoordenprogressie Op Gitaar Om Te Leren

De open akkoorden die hierboven besproken werden zijn een ideale start en kennismaking met Spaanse gitaarklanken. Om ten volle te kunnen genieten van deze klanken kan je het hier echter niet bij laten. Het is tijd om te beginnen met de allerbekendste zuiderse akkoordenprogressie.

De vier akkoorden die je terugvindt in de bekendste Spaanse akkoordenprogressie zijn Am, G, F en E, waarbij elk akkoord telkens twee maten lang aangehouden wordt. Op de volgende afbeelding zie je de volledige progressie uitgeschreven met bijhorende akkoordendiagrammen:

Wat deze progressie zo typisch maakt komt door het gegeven van een dalende baslijn. Bij een dalende baslijn gaan de laagste noten uit elk akkoord dalen in toonhoogte. Zo’n dalende baslijn is een belangrijk fenomeen die je vaak terug ziet komen in de muziek wanneer er een weemoedige sfeer gecreëerd moet worden.

Om je Spaanse akkoordenprogressie naar een nog hoger niveau te loodsen, kan je de dalende baslijn uitbreiden op een manier dat er een chromatische baslijn ontstaat:

Waar er velen echter struikelen tijdens het spelen van de akkoorden in combinatie met de dalende chromatische baslijn, heeft te maken met de timing in hun gitaarspel. De tussenliggende noot (om bijvoorbeeld van A naar G te gaan is dit de G# noot, in het Engels noemt men dit een 'passing tone') moet gespeeld worden op de optel van de vierde tel van de tweede maat. Dit klinkt misschien wat verwarrend, bekijk daarom zeker de video hierboven en luister naar het voorbeeld.

Spaanse Gitaarsolo’s Leren Spelen: De Beste Spaanse Toonladder Op Gitaar

Ondertussen ben je reeds ondergedompeld in de Spaanse gitaarklanken door zuiderse elementen te integreren in je akkoordenprogressies.

Als je jezelf echter wilt ontwikkelen tot een veelzijdig gitarist kan je het hier niet bij laten. Het is van belang dat je ten allen tijde weet hoe je over akkoordenprogressies kan soleren om de juiste klanken op te wekken.

In dit luik van de Spaanse gitaarles bekijken we daarom welke (exotische) toonladders je nodig hebt om zuiderse klanken op te wekken tijdens je Spaanse gitaarsolo’s.

Bij het analyseren van voorgaande progressie kom je tot de conclusie dat de akkoorden Am, G en F deel zijn van de A mineur toonaard, maar het E akkoord hoort hier niet bij. Dit betekend dat we over de eerste drie akkoorden van de bekendste spaanse akkoordenprogressie simpelweg de A mineur pentatonische toonladder kunnen gebruiken.

Over het E akkoord kunnen we de E phrygian dominant modus gebruiken, welke de vijfde modus is van de A harmonische mineur. Deze A harmonische mineur verschilt slechts één enkele noot van de natuurlijke A mineur toonladder (de G noot wordt een G#). Deze toonladder zal je verzekeren van een Spaanse vibe in je gitaarsolo’s.

Deze E phrygian dominant modus maakt gebruik een patroon waarbij er telkens drie noten op een snaar aanwezig zijn. Dit stelt je in staat om snelheid in je Spaanse gitaarsolo’s te integreren. Wat je echter wel nog nodig hebt zijn de juiste technische vaardigheden om snelheid te ontwikkelen. Op technisch vlak kan er namelijk veel fout gaan en niemand wilt uren spenderen aan het leren van een toonladder om dan te beseffen dat je het jezelf volledig fout hebt aangeleerd. Een eerste stap om te nemen als je wilt leren snelheid creëren op de gitaar, is het downloaden van de gratis gids ‘Snelheid Op Gitaar’.


Heb je moeite om orde in de chaos te scheppen van alle mogelijkheden op de gitaar? Heb je nood aan een duidelijke structuur zodanig dat je zo efficiënt als mogelijk je doelen met de gitaar kan bereiken? Aarzel niet om op een vrijblijvende en gratis proefles te komen bij Gitaar Training Studio te Antwerpen, Gent, Kortrijk of Oostende.