Blues Gitaar Akkoorden Les 2: Barré-Akkoorden

In  de eerste les omtrent blues akkoorden hebben we ons geconcentreerd op open akkoorden.

Zeer veel blues wordt echter gespeeld met akkoorden die hoger op de hals van de gitaar liggen.

In dit 2e deel bekijken we dan ook de meest gebruikte barré-akkoorden in Blues-Gitaar.

 

Naast de open akkoorden die we gezien hebben in het eerste deel, spelen we in blues zeer vaak ook Barré-akkoorden. Zo kunnen we bijvoorbeeld het A7-akkoord die we in het vorig deel bekeken, ook spelen als barré-akkoord.

Indien je al ooit barré-akkoorden speelde, merk je dat dit A7-akkoord bijna hetzelfde gespeeld wordt als een gewoon majeur barré-akkoord met grondnoot op de 6e snaar. Hieronder zie je het akkoorden-diagram van het gewone A majeur akkoord in barré gespeeld:

Je merkt dus dat enkel de pink (op de 4e snaar) hier verschil uitmaakt tussen het gewone A majeur barré-akkoord en het A7 barré-akkoord.
Hetzelfde principe geldt voor mineur barré-akkoorden.

Het volgende akkoord is een mineur septiem akkoord. We zullen deze nodig hebben verder in de cursus, wanneer we mineur blues bekijken.

In dit geval speel je dus A mineur 7 (of kortweg aangeduid “Am7”). Hieronder zie je terug dat dit Am7-akkoord echt wel lijkt op het gewone Am akkoord in barré. Terug is slechts onze pink de enige vinger die verschilt tussen beide akkoorden.

Hieronder heb je een ander mineur septiem-akkoord; het Dm7-akkoord. Ditmaal ligt de grondnoot van het akkoord op de 5e snaar. Dus de lage E-snaar spelen we hier niet mee.

Verder kom je ook geregeld volgend akkoord tegen.

In de volgende hoofdstukken van deze cursus zullen we echter dit akkoord vooral op een andere manier spelen. We gebruiken hiervoor de vingerzetting die je ziet op het akkoorden-diagram hieronder:

Je merkt dat we hetzelfde D7-akkoord al op 3 verschillende manier leerden spelen; de D7 in open-akkoord, de D7 in barré-akkoord en het D7-akkoord zoals hierboven. Er bestaan dus verschillende manier om éénzelfde akkoord te spelen.
De keuze die we hieromtrent maken is vooral afhankelijk van de klankkwaliteit van ieder akkoord; zo zal de D7 in open akkoord echt wel wat anders klinken dan in barré-akkoord.

 


Download nu je GRATIS exemplaar van het Blues Gitaar Basis eBook.

Wij gebruiken cookies op onze web site. Sommigen zijn essentieel voor het correct functioneren van de site, terwijl anderen ons helpen om de site en gebruikerservaring te verbeteren (tracking cookies). U kan zelf kiezen of u deze cookies wil toestaan of niet. Let op dat als u onze cookies weigert mogelijk niet alle functies van de site beschikbaar zijn.

Ok