Waarom Enkel Oefenen Op Soleren Nadelig Is Voor Je Algemene Vooruitgang Op De Gitaar En Hoe Je Strakke Gitaar Shuffle Ritmes Kunt Spelen

Door Antony Reynaert

Iedereen wil geweldige blues solo’s kunnen spelen op gitaar. Dat is compleet normaal, maar je zal ooit met anderen samenspelen en dan zal je merken dat heel je gitaarspel in elkaar valt. Daar is een heel eenvoudige verklaring voor en het komt er eigenlijk gewoon op neer dat gitaristen zich blind staren op het oefenen van lead-gitaar. Daardoor schenken ze onvoldoende aandacht aan het belangrijkste aspect van bluesgitaar en dat is namelijk het spelen van ritme.

Waarom Het Zo Belangrijk Is Om Een Blues Shuffle Goed Te Leren Spelen

In bluesgitaar is het ritmespel een heel belangrijk onderdeel, maar het wordt helaas vaak onderschat. Een strak ritmisch gitaarspel in combinatie met de drums en basgitaar voorziet het bluesnummer van een sterke groove. Als één van de ritmische secties niet strak genoeg gespeeld wordt en dus niet perfect synchroon is met de andere instrumenten, dan verliest het nummer zijn groove. Daarom is het voor gitaarspelers van essentieel belang om een sterke en strakke shuffle te kunnen spelen.

Bovendien kan het nogal gênant zijn om te merken dat je ritmisch spel niet op niveau is wanneer je deelneemt aan een jamsessie, je optreedt met een band of wanneer je jezelf wilt opnemen.

Waarom Tablatuur Nadelig Kan Zijn Voor Je Vooruitgang

Na jarenlang les te geven aan honderden gitaristen weet ik uit ervaring dat de meesten vinden dat ze in een sleur zitten met hun gitaarspel wanneer ze tot bij mij komen voor hun eerste les. De kans is groot dat je hetzelfde gevoel hebt wanneer je dit aan het lezen bent.

Het kan heel frustrerend zijn om in een sleur te zitten met je vooruitgang op de gitaar. Maar heb je er al over nagedacht dat de manier waarop je jezelf gitaar leert spelen negatief beïnvloed wordt door het feit dat je leer- en notatiesystemen tekort komen.

Wanneer muziek vertaald wordt in tablatuur, is het bijna onmogelijk om de correcte timing en de groove van een nummer op papier te zetten. Dat geldt zeker voor een blues shuffle. Veel essentiële informatie wordt dus eigenlijk niet opgenomen in tablatuur. Zoals je zal kunnen zien in de volgende voorbeelden, kunnen shuffles op veel verschillende manieren gespeeld worden qua timing. Maar tabs kunnen die ‘feel’ van de timing niet meedelen.

Tegenwoordig is het een normale zaak dat mensen online gaan zoeken naar tablatuur en het is inderdaad wel iets fantastisch. Maar het is heel belangrijk om in het achterhoofd te houden dat die tablatuur niet alle informatie inhoudt en dat dus een groot deel van informatie verloren gaat. De grootmeesters van de blues gebruikten geen tablatuur om gitaar te leren spelen. Ze rekenden op hun gehoor in plaats van op tablatuur.

Voor de voorbeelden in dit artikel gaan we tablatuur gebruiken om de voorbeelden te illustreren zodat je beter begrijpt wat we hier leren en je de voorbeelden zelf kan uitproberen. Denk eraan dat tablatuur slechts een communicatiemiddel is om mee te delen wat gespeeld wordt en dat het veel belangrijker is om naar de muziek zelf te luisteren. Daarom heb ik ook enkele audiolinks ingevoegd zodat je de voorbeelden kan beluisteren.

Shuffle vs. Swing

Een shuffle is een specifiek ritme met achtste noten. Het gaat eerder om triolen dan om een tel in twee te verdelen in een ritme met achtste noten. In een shuffle-ritme wordt de middelste noot van de triool niet gespeeld. De eerste twee noten van het triool worden dus samengebonden om dat specifieke gevoel te creëren.

Luister naar een shuffle feel

Naast de shuffle is er ook het swing-ritme. Swing neigt eigenlijk meer naar jazz. Denk aan jazz drummers die zorgen voor een ‘swing groove’ met hun ride cymbaal. Het is dus ten sterkste aan te raden om te luisteren naar de groove die je aan het leren bent en die te imiteren in plaats van tablatuur te gebruiken en geen rekening te houden met de groove.

Luister naar een swing feel

Hoe Articulatie Een Enorme Impact Kan Hebben Op De Feel Van Je Blues Shuffles

In de meeste blues shuffles worden enkel de eerste en de laatste noot van de triool gespeeld, maar wees er zeker van bewust de articulatie van deze noten een enorme invloed hebben op de feel. Je kan de noten spelen in staccato, waarbij de noten heel kort worden gespeeld. Daardoor is er meer ruimte tussen de noten en dat zorgt voor een sterke groove als die strak wordt gespeeld. Bekijk de tablatuur van het voorbeeld hieronder en luister ook naar het audiofragment om te horen wat we bedoelen met staccato.

 

staccato

Luister naar een Staccato Blues Shuffle

Ofwel laat je de noten langer klinken zodat ze meer in elkaar versmelten. Zo klinkt de shuffle vloeiender. Dit soort ritme noemen we dan legato.

legato

Luister naar een Legato Blues Shuffle

Als je de noten wat afdempt met de palm van je hand (ook gekend als palm muting), dan kan je de shuffle ook vloeiender doen klinken. Bovendien zorgt het er ook voor dat het ritme wat naar de achtergrond treedt zodat er ruimte is voor de leadgitaar of de zangers.

palmmutedbluesshuffle

Luister naar een Blues Shuffle met Palm Muting

Alle voorbeelden van de standaard blues shuffle waren in G. Probeer om de groove van beide soorten shuffle (staccato en legato) te voelen, want een kleine verandering in het ritme kan een groot verschil maken qua gevoel.

Het Bekende Shuffle Ritme Van Stevie Ray Vaughan

Er is nog een andere soort shuffle die bekend werd gemaakt door gitaristen als Stevie Ray Vaughan en Albert Collins. We hebben het hier over de Texas blues shuffle. Een goed voorbeeld van zo’n typische Texas blues shuffle is te horen in het nummer Pride and Joy van Stevie Ray Vaughan. In deze herkenbare shuffle groove dient de derde tel van het triool als duidelijke overgang naar het volgende triool. Meestal wordt die sterk geaccentueerde tel met een opwaartse rake. Bij deze shuffle is de techniek van de hand waarmee je de frets indrukt (fretting hand) belangrijker dan de hand waarmee je de snaren aanslaat. Het is namelijk heel handig om de snaren die je niet wilt laten klinken te dempen met de hand waarmee je de frets indrukt. Als je palm muting gebruikt, kan je je volledig concentreren op de groove. Je slaat namelijk alle snaren aan, maar je laat enkel de nodige snaren klinken.

texasbluesshuffle

Luister naar een Texas Blues Shuffle

Om de verschillende types shuffle te kunnen spelen, raad ik aan om ze te spelen met een backing track en te luisteren welke voor jou het best klinken op bepaalde momenten. Experimenteer ook met de timing van de noten. Sommige shuffles zijn geen perfecte triolen, maar je kan ze ook nog korter spelen, waardoor je een krachtig ritme krijgt.

Luister hier naar een variatie op de Texas Blues Shuffle (dit is een voorbeeld van een Texas shuffle zoals Stevie Ray Vaughan die zou spelen).

Hoe Laat Je Jouw Ritmespel Op Gitaar Interessanter Klinken

Na een tijdje zullen die blues shuffles steeds hetzelfde klinken. Maar als je creatief bent, zijn er enkele manieren om een geavanceerde blues shuffle te creëren en zo krijg je vele manieren om voor een vette groove te zorgen in je band.

Het werkt ook goed om bass loops te spelen op gitaar om een goed ritme te behouden. Je kan ze horen in veel geweldige nummers en ze zorgen voor een perfecte groove in de band. Ik zal je enkele voorbeelden geven van zulke loops. Probeer deze ook te spelen met de verschillende variaties zoals we ze hebben gezien in het onderdeel ‘Hoe Articulatie Een Enorme Impact Kan Hebben Op De Feel Van Je Blues Shuffles’ zodat je deze loops kan spelen met een verschillend gevoel.

shufflebassloop

Luister naar deze Shuffle Bass Loop

shufflebasslooptwee

Luister naar deze Shuffle Bass Loop

Je kan beide voorbeelden spelen over een volledig 12 maat bluesschema. Het enige wat je moet doen als de progressie naar het IV-akkoord gaat, is de riff een snaar hoger spelen (dus op de A-snaar). Als de progressie naar het V-akkoord gaat, dan speel je de riff twee frets hoger op een hoger snaar (dus twee frets hoger op de A-snaar).

Luister naar een volledige 12 maat blues shuffle

Probeer ook je eigen patronen en riffs te bedenken met behulp van de noten uit de pentatonische blues toonladder bijvoorbeeld. Houd goed in gedachten dat de ritmische secties van een band belangrijker zijn dan de leadgitaar en dat tablatuur een middel is dat zijn beperkingen heeft. Ze geven namelijk geen informatie over de verschillende nuances om een verschillende blues feel te bekomen. Met andere woorden: tablatuur geeft de belangrijkste informatie om blues te leren spelen niet weer.

 Leer meer over Blues Ritmegitaarspel in dit gratis Ebook.

Ben je klaar om de volgende stap te nemen in je gitaarspel? Laat ons weten wat je doelen met de gitaar zijn en maak kennis met de resultaat gerichte programma's te Gitaar Training Studio of leer bij over online gitaarlessen.

 

Wij gebruiken cookies op onze web site. Sommigen zijn essentieel voor het correct functioneren van de site, terwijl anderen ons helpen om de site en gebruikerservaring te verbeteren (tracking cookies). U kan zelf kiezen of u deze cookies wil toestaan of niet. Let op dat als u onze cookies weigert mogelijk niet alle functies van de site beschikbaar zijn.

Ok