Leer snaren opdrukken zoals David Gilmour van Pink Floyd

Heb je altijd al emotionele gitaarsolo's willen spelen zoals David Gilmour van Pink Floyd? Zijn gitaarstijl is een ideale studie voor elektrische gitaristen die hun improvisatie en solo technieken willen verbeteren. In volgende artikel leer je snaren opdrukken met een techniek die Gilmour zijn speelstijl kenmerkt, nl. de 'overbending' techniek.

Lees meer: David Gilmour gitaar techniek

Gitaarsolo’s Die Schreeuwen Van Emotie Leren Spelen

Ken jij zo van die gitaar solo’s waar het gevoel gewoon helemaal van afspat? Het soort waar je kippevel van krijgt, of je dit nu wilt of niet? Dit zijn de solo’s waar vele gitaristen naar streven, maar weinigen behalen.

Hoe dit komt?
 
Er is één techniek die echt zeer belangrijk is, maar vaak over het hoofd wordt gezien door de moeilijkheidsgraad die de techniek vereist.
 
Wanneer ik werk met leerlingen om hen gitaarsolo’s te leren spelen spelen die spatten van emotie, dan is dit de techniek waar ik veel nadruk op leg. Wil je weten wat deze techniek is? Het is dè techniek die je tegenhoudt om een professionele sound te ontwikkelen op de gitaar.
 
Om deze techniek te meesteren heb je veel tijd en geduld nodig. Daarom is het van belang om niet te lang te wachten om van start te gaan met deze techniek.

In deze video leer je wat deze techniek is:

 

In dit artikel vind je verschillende tips en tablaturen over deze techniek: hoe blues gitaar spelen zoals Stevie Ray Vaughan.

Doordat deze video werd opgenomen op een masterclass die ik deed in Leeds is deze in het Engels. Laat dit je echter niet afschrikken. Ook al versta je geen woord Engels, je zult deze techniek zien gespeeld worden. In de tabs onderaan de pagina die je via bovenstaande link vindt, zie je oefeningen op deze techniek (voor halfgevorderde gitaristen).
 
Keep on practicing!
Antony
 
P.S.: Werken met leerlingen om hen snel en efficiënt dergelijke technieken onder de knie te krijgen is het meest vervullende aspect van mijn job. Laat me weten wat je het meeste frustreert in het proces van gitaar te leren spelen door dit formulier in te vullen om zo jouw individuele kennismakingsles te ontvangen.

Blues Shuffle Ritmes Spelen Op Gitaar

Deze maand leer je meer over het spelen van blues shuffle ritmes in een gloednieuw artikel met tablatuur voorbeelden en geluidsfragmenten. Ook vind je er concrete informatie over de verhuis van de gitaarschool te Gent.


Leer De Beste Blues Ritmes Op Gitaar Spelen


In dit nieuwe artikel leer je waarom enkel oefenen op soleren (zoals zovele gitaristen doen) nadelig is voor je algemene vooruitgang op de gitaar. Daarnaast leer je hoe je strakke blues gitaar shuffle ritmes kunt spelen.


Leer meer: leer de beste blues ritmes spelen op gitaar


Verhuis Gitaar Training Studio Gent Naar Dok Noord


Zoals velen al weten; weldra bestrijken we met de gitaarschool in Gent een nieuwe locatie. We ruilen de Polariteit in Sint-Amandsberg (waar we de laatste 2 jaar de school huisvestigden, maar sinds de laatste maanden toch opmerkten dat we de locatie 'ontgroeid' waren), voor Dok Noord in Gent. Deze Dok Noord is een reconversie project waar er woon-, werk-, en winkelgelegenheden zullen komen. Begin december is dan ook de opening van het shoppingscentrum waar wij met de gitaarschool onze eigen locatie zullen bezetten. Hier vind je meer over het Dok Noord project: www.doknoord.be/dok-noord
.

 

Wordt vervolgd...


Toonladders Op Gitaar Diagonaal Over De Hals Leren Spelen

Veel beginnende gitaristen blijven toonladders steeds maar weer 'verticaal' op de hals van de gitaar spelen. Om uit dit patroon te breken is het nodig om toonladders 'diagonaal' over de hals van de gitaar te leren spelen. De gitaar is immers een instrument die 'in de lengte' is opgebouwd, het is dan ook van belang te leren gebruik maken van de ganse hals als je speelt. In deze video leer je hoe je de mineur pentatonisch toonladder diagonaal over de hals van de gitaar leert spelen:

Hoe Gitaristen Als John Mayer en BB King Melodische Blues Solo's Creëren

In deze blog hebben we het al veel gehad over hoe je nu precies je gitaarsolo's melodischer kunt maken. Vandaag gaan we hierop verder en heb ik een specifiek luistervoorbeeld die je klaar en duidelijk zal doen horen hoe het klinkt om zo'n melodische blues solo te spelen. We gaan dan ook van start met het bekijken van twee veelgebruikte toonladders die gevorderde gitaristen gebruiken om blues solo's te spelen:

De Toonladders Die Gitaristen zoals BB King Spelen

Laten we even bekijken hoe een blues solo klinkt als men enkel gebruik maakt van de mineur pentatonische toonladder:


http://bestbluesguitarlessonsonline.com/media/majorminorpenta2.mp3 (klik op de link om af te spelen)


Als we echter de mineur pentatonische toonladder afwisselen met de majeur pentatonische toonladder, dan komen we tot een geheel ander resultaat:


http://bestbluesguitarlessonsonline.com/media/majorminorpenta1.mp3 (klik op de link om af te spelen)


Dit laatste is wat gitaristen zoals John Mayer en BB King veelvuldig gebruiken in hun gitaarsolo's (let bijvoorbeeld op de eerste 3 noten van die laatste solo, dit is een typische korte BB King lick); ze maken geen exclusief gebruik van één toonladder zoals de mineur pentatonische, maar verrijken hun solo's door af te wisselen tussen de mineur en majeur pentatonische toonladders.

BB King en John Mayer zijn slechts twee voorbeelden die mij te binnen schieten. Zeer veel blues gitaristen maken hiervan gebruik. Denk maar aan Freddy King, Albert King, Stevie Ray Vaughan, etc.

Als je nog nooit eerder gebruik maakte van het afwisselen tussen de majeur en mineur pentatonische toonladder heb ik goed nieuws voor je. Een paar dagen geleden heb ik een nieuw artikel gepubliceerd op mijn blues website die je vanuit de mineur pentatonische toonladder zal begeleiden om een drietal noten toe te voegen vanuit de majeur pentatonische toonladder om zo tot een geheel ander resultaat te komen.

Hier vind je dit artikel: Improve Your Blues Guitar Playing

Zoals altijd, stel gerust vragen door deze mail te beantwoorden en vraag gerust een vertaling van een artikel aan als je moeite hebt met Engels.

Veel oefengenot!
Antony

P.S.: hier vind je tevens een gids die je kunt downloaden waar je (op pagina 8) meer kunt lezen over het afwisselen van de mineur en majeur pentatonische toonladder.

Gitaar Training Nieuwigheden In 2015

Wat je doelen in 2015 met de gitaar ook mogen zijn, in het nieuwe jaar hebben we met Gitaar Training Studio alvast veel nieuws in petto. Hieronder lees je er meer over:

Gitaar Training Studio Kortrijk

Na Gent en Oostende zal Gitaar Training Studio vanaf 2015 er ook een locatie bij hebben te Kortrijk!

Bezoek nu al onze nieuwe website op: www.gitaarleskortrijk.be

Melodische Blues Solo's Leren Spelen

Zoals je wellicht weet startte ik in 2013 een volledige nieuwe (Engelstalige) website met online blues gitaarlessen. Ondertussen is de site al mooi gegroeid met eBooks, interviews met professionele gitaristen en artikelen.

Onlangs publiceerde ik een reeks artikelen die veel positieve feedback kreeg van lezers over gans de wereld over het melodisch soleren in de blues. Veel gitaristen kunnen een 'goede solo' geven over een reeks blues akkoorden, maar enkel de beste blues gitaristen kunnen ieder akkoord benadrukken in hun solo's, zodat men een uiterst aantrekkelijk en melodisch geheel krijgt.

Dit is echter niet zo moeilijk als het lijkt, als je een goede kennis van blues akkoorden hebt is het eigenlijk enkel kwestie om de belangrijkste tonen in je akkoorden te benadrukken. In de afbeelding hieronder zie je voor alle drie de akkoorden in een blues in A waar hun belangrijkste tonen liggen.

melodische blues

De volgende stappen is deze tonen te integreren in de toonladders die je gebruikt om te soleren.

In dit artikel leer je alles over dit melodisch soleren.

Start Je Vooruitgang Met De Gitaar In 2015 Met De Gitaar Kalender

Al een tijdje staat onze Gitaar Training Studio Facebook Pagina vol van bruikbare tips, licks, akkoorden, etc. Onlangs publiceerden we daar een oefenkalender die je kunt gebruiken om van 2015 een uiterst productief 'jaar van de gitaar' te maken.

Download de kalender en druk ze af zodat je ze op een goed zichtbare plaats kunt ophangen in je oefenruimte. Het doel: maak 2015 het jaar waarin je geen enkele afspraak met je gitaar en doelstellingen mist. Maak het je persoonlijk doel om iedere dag te oefenen. Ga 's avonds niet slapen als je die dag nog niet geoefend hebt. Je kunt op de kalender iedere dag waarop je oefende doorkruisen zodat je na een tijdje kunt zien hoe goed je deze belofte met jezelf nakomt.

Download de kalender via deze link of klik op de afbeelding hieronder:


De kalender zelf kun je downloaden door op je rechtermuisknop te drukken (Ctrl+muisknop voor apple) en dan 'save as ...' te selecteren om de kalender te downloaden.

Daarnaast kun je dagelijkse tips en tabs op onze facebook pagina ontvangen door deze te 'liken'. Hier vind je alvast een voorbeeld van zo'n dagelijkse facebook post:

Hieronder vind je een volledige ‘walking bass’ baslijn. Zo’n walking bass is een stijl die vaak voorkomt in blues en jazz, waarbij iedere noot als kwartnoot gespeeld wordt (dus één tik met de voet op de grond per noot), die verwant staat aan het geluid die geproduceerd wordt door de regelmatige afwisseling van voetstappen.


Like Gitaar Training Studio op facebook via deze link en krijg dagelijkse tabs en tips.


Zit je niet op facebook? Niet getreurd, in 2015 staan er terug verschillende artikels, video's, etc. op stapel die via deze nieuwsbrief je zullen bereiken.

Zo gaan we volgende maand van start met een video (en tablatuur) die gaat over het gebruik maken van een groter oppervlakte van de gitaarhals tijdens het soleren.

In afwachting hiervan vind je hieronder alvast mijn persoonlijke favorieten van 2014:

Vele gitaristen blijven in de fase hangen waar ze met één toonladder over verschillende akkoorden soleren. Dit kan jaren duren of zelfs een permanente blokkade worden in je vooruitgang als gitarist. In dit artikel bekeken we hoe je de eerste stappen kunt zetten naar gevorderde improvisatie op de gitaar.

We bekeken de eerste stappen die nodig zijn om akkoorden op gitaar te leren lezen en spelen. Heb je al wat meer ervaring op de gitaar, dan kon je leren van een speciaal artikel die ging over de toonladder die de beste gitaristen gebruiken om blues te spelen (nee, het is niet wat je denkt).

Heb je nog nooit gitaar gespeeld? Dan is het vaak moeilijk het bos door de bomen te zien en te weten waar je nu precies best begint om een goede basis op te bouwen op de gitaar. In deze video bekijken we hoe je nu juist best begint aan je reis met de gitaar.


Gelukkig 2015!!
Antony

P.S.: Laat me hier gerust weten wat je doelen zijn voor 2015 met je gitaar (ik antwoord alle mails).

Hoe Word Je Een Gevorderd Gitarist

Vandaag ronden we de video’s voor absolute beginners af met een cruciaal punt voor iedere starter op de gitaar: het correct stemmen van de gitaar. Ook gaan we verder op het leren spelen van gitaarsolo's voor de al wat verder gevorderde gitarist (zie onderaan deze post).

Het Correct Stemmen Van De Gitaar

Als je gitaar erg ontstemd is dan is het moeilijker om die terug gestemd te krijgen, in de volgende video met bijhorend artikel bekijken we hoe je de meest voorkomende beginnersfouten bij het stemmen kunt vermijden.

Gebruik dit bijhorende artikel om de meest voorkomende fouten bij het stemmen te visualiseren: hoe stem je een gitaar.

Als je de vorige video’s voor beginners gemist hebt of wil herbekijken kun je dit hier doen:

Video 1: het plectrum leren vasthouden en de snaren indrukken zonder gezoem

Video 2: de eerste twee basis akkoorden voor beginners

Deze video’s zijn afkomstig uit de Start met Gitaar Thuisstudie Cursus waarvan je hier het overzicht kunt downloaden om in geschreven tekst mee te volgen met de video’s.

Soleren Voor Gevorderden: 'Chord Tone Targetting'
- Of Hoe Word Je Een Gevorderd Solist

Na het vorige artikel over de dominant pentatonische toonladder kreeg ik veel positieve reacties. Hier wil ik nog even verder op in gaan.

Iedere gitarist start met het leren van één of meerdere posities van een toonladder (meestal de pentatonische toonladder). Met de nodige theoretische kennis leer je deze toonladder over akkoordenovergangen toepassen en zijn zo je eerste stappen als improviserend muzikant gezet.

Velen blijven echter in deze fase hangen. Dit kan jaren duren of zelfs een permanente blokkade worden in je vooruitgang als gitarist.

Ikzelf heb maandenlang in deze fase blijven hangen. Als iemand me vroeg om iets te spelen op gitaar dan kwam ik niet verder dan een pentatonische toonladder of een half nummer. Zelfs improviseren over backing tracks klinkte al na pakweg een minuut afgezaagd, omdat ik steeds dezelfde licks herhaalde.

Wat is nu de truc om je gitaarsolo's blijvend verder te doen vorderen? Van de talloze gitaristen die ik al begeleide is er telkens één constante die ontbreekt (toch bij 99,9%); het bewustzijn van de akkoorden waar men over soleert op het exacte moment wanneer men over deze akkoorden speelt.

Dit bewustzijn zal op zijn beurt leiden tot het maken van betere keuzes in je gitaarsolo's. Denk aan je favoriet kippenvel-moment die je krijgt bij het luisteren naar gitaarsolo's uit je lievelingsplaten; je kunt er zeker van zijn dat de bewuste gitarist op het moment waarop je kippenvel krijgt exact weet over welk akkoord hij aan het soleren is.

Dus het eerste die nodig is om je gitaarsolo's als halfgevorderd gitarist te doen vorderden is het bewustzijn van de akkoorden waarover men soleert.

Ik hoor je al denken: "Hoe doet men dat?".
Goede vraag. Het antwoord bestaat uit verschillende delen die ik hieronder zal belichten. Allereerst is het van belang dat je inziet waarom dit zo van belang is en dat je exact op dezelfde golflengte zit als mij.

Wat we doen als we toonladders zoals de D dominant pentatonische toonladder toepassen over het D7 akkoord (zoals we in deze gids gezien hebben) is dit: we nemen de best klinkende noten en gebruiken die om precies op het juiste moment (wanneer het akkoord in de achtergrond klinkt) te spelen.

Om deze 'best klinkende noten' te vinden terwijl je improviseert is het dus allereerst van belang om het bewustzijn te ontwikkelen dat je kunt luisteren en spelen tegelijkertijd. Nog meer multitasking dus... waar wij als mannen zo slecht in zijn. :)

Om ervoor te zorgen dat je op dezelfde golflengte zit over dit onderwerp geef ik hier twee voorbeelden.

1) Dit is een korte video (opgenomen door mijn zus met haar iPhone dus let niet op de kwaliteit van de opname) uit een optreden die ik vorige week gaf in het voorprogramma van The Rhythm Junks.

Let vooral op het einde van de video, waar ik het G-akkoord speel precies op hetzelfde moment waar de backing track eindigt op ditzelfde akkoord. Dit heeft te maken met het bewustzijn van waar precies men zich in de akkoordenprogressie bevindt.

Het focussen op het 'stijlvol' eindigen van songs is dan ook een zeer goede oefening om de vaardigheid te ontwikkelen om te luisteren naar de akkoorden in de achtergrond. Wat meestal het geval is als een halfgevorderd gitarist met een backing track meespeelt is dat hij op het einde van de track zowat in het oneindige soleert zonder enig doel, wat maakt dat het einde van je improvisatie altijd wat verloren gaat en niet fantastisch klinkt.

Herken je je hierin? Probeer dan eens een paar dagen gedisciplineerd te werken aan het eindigen van een nummer. Neem een backing track en improviseer enkel over de laatste 20 seconden. Over het laatste akkoord van de backing probeer je te landen op de grondnoot van het akkoord of op het akkoord zelf. Dus als je soleert over een backing track in G majeur dan zal 99% van de gevallen het G-akkoord als laatste akkoord vallen. Probeer dan ook op het juiste moment waarop dit G-akkoord valt de G-noot te spelen (hoe lager deze G-noot in toonhoogte ligt, hoe beter dit zal klinken) of speel het G-akkoord in zijn volledigheid.

Wat we nu aan het doen zijn, noemt men 'Chord Tone Targetting'. Daarom dat het artikel waaraan ik refereer de naam 'How To Break Through Your Guitar Soloing Limitations – A Story About Chord Tone Soloing And The Dominant Pentatonic Scale' draagt.

Op het juiste moment spelen we de best klinkende noot (dit kunnen echter verschillende noten zijn). We kunnen dit niet alleen toepassen op het laatste akkoord in een akkoordenprogressie, we kunnen dit op ieder akkoord toepassen. Laat ons even het tweede voorbeeld bekijken.

2) In deze video speel ik een improvisatie op een jam track in C mineur pentatonisch. Zoals je waarschijnlijk opmerkt kies ik bepaalde noten uit, naargelang van het akkoord waarover ik speel.

Een goed voorbeeld hiervan is merkbaar tijdens 00:14 in de video waar ik slide naar de F-noot (op de b-snaar, tevens de hoogste noot die ik tot op dat moment speelde). Dit terwijl op dit moment het Ab13 akkoord in de backing track speelt. Deze F-noot benadrukt hier de '13' in het Ab13 akkoord.

Verder in de video zijn er nog momenten waarop je hoort dat ik specifieke noten uitkies (01:13 om er één te noemen, de noot die ik met de whammy bar bewerk).

Ik hoor je al denken: "hoe kan ik dit gaan oefenen? Het klinkt al moeilijk genoeg om op het laatste akkoord in een progressie te stoppen, laat staan noten uit te kiezen terwijl ik aan het spelen ben.

Chord Tone Targetting is dan ook niet gemakkelijk aan te leren. Zoals ik al uitlegde begint het proces en de progressie naar het worden van een gevorderd gitarist wanneer je bewust wordt over de mogelijkheden van Chord Tone Targetting en waarom het belangrijk is om dit te leren.

Omdat de leercurve bij het aanleren van Chord Tone Targetting nogal stijl is zijn er talloze gitaristen die nooit deze vaardigheid meesteren. Dit komt omdat we de gitaar in het algemeen en dit belangrijke thema specifiek vanuit verschillende perspectieven kunnen bekijken.

Het is van belang om in te zien dat er niet één manier is om de gitaar te bekijken. Er is (jammer genoeg) niet één methode of systeem om de gitaar volledig te leren kennen; het is een combinatie van verschillende denkwijzen die ervoor zal zorgen dat je de gitaar zult meesteren.

Met welk systeem begin je dan best vraag je? Terug een goede vraag. Antwoord: met het systeem waar de leercurve het minst stijl is.

In november 2013 startte ik met het ontwerpen van een thuisstudie cursus waarin het melodisch soleren over specifieke akkoorden (m.a.w. chord tone targetting) i.p.v. soleren over een volledige akkoordenprogressie stap voor stap wordt aangeleerd. bluesgitaarsoloebook

Na een kleine tien maanden werk is deze systematische methode nu beschikbaar voor iedere gitarist die stap-voor-stap wil losbreken van zijn limitaties. Je kunt hier dit educatief blues programma bekijken: Blues Guitar Soloing.

Deze methode is voor iedereen die:

- Vastberaden is om het volgende punt in zijn gitaarspel te bereiken. Zoals ik al eerder zei is het van belang om te vertrekken vanuit het belang 'waarom' dit belangrijk is om te oefenen.

- Minstens 10 minuten per dag vrijmaakt om de oefeningen in de thuisstudie cursus in te oefenen. Je kunt dan wel alles verstaan waar het hier over gaat, dit zal je niet naar het volgende niveau brengen zonder actief te oefenen.

- Al wat basiskennis heeft over het improviseren in één toonaard. Vraag: "kun je soleren over een backing track in A mineur door middel van de toonladder A mineur pentatonisch te gebruiken?". Als het antwoord "JA" is dan ben je klaar om de volgende stap te nemen. Is het antwoord "Neen", stuur dan even een mail (door simpelweg deze mail te beantwoorden) waarna ik je wat info kan doorsturen over hoe te starten met improvisatie op de gitaar.

- Voor iedereen die een basiskennis van de Engelse taal heeft. Daar deze methode enkel op mijn site bestbluesguitarlessonsonline.com beschikbaar is, is deze dus ook enkel in het Engels beschikbaar.

Leer via volgende link meer over deze blues solo's thuisstudie cursus: Blues Guitar Soloing Lesson.

Gitaarles 2 Voor Beginners En Blues Tips Voor Gevorderden

Vandaag gaan we verder op de vorige les voor beginners. We bekijken de eerste stappen die nodig zijn om akkoorden op gitaar te leren lezen en spelen. Heb je al wat meer ervaring op de gitaar, dan heb ik deze maand een speciaal artikel voor je ivm. de toonladder die de beste gitaristen gebruiken om blues te spelen (nee, het is niet de mineur pentatonische toonladder).

Hieronder vind je de tweede video uit de thuisstudie cursus gitaar voor beginners.


Deze video gaat samen met dit artikel waar je alle akkoorden en tekst uitgeschreven ziet staan.

De Beste Toonladder Om Blues Te Spelen


Laten we het nu eens hebben over toonladders. Weet jij wat de toonladder is die best de beste gitaristen over blues akkoorden spelen? Nee, het is niet de mineur pentatonische toonladder, zoals zovele beginnende gitaristen exclusief gebruik van maken in hun solo's. Het is inderdaad waar dat we de mineur pentatonische toonladder kunnen gebruiken over de dominant septime akkoorden die we in de blues zo vaak tegenkomen, maar veelal blijft men vastzitten in deze 'box'.

Als je maar één toonladder kent, dan is het ook niet verwonderlijk dat men blijft vastzitten en dat men tot vervelens toe dezelfde licks blijft herhalen.

Laat me je even een vraag stellen; "weet jij welke toonladder je kunt gebruiken over dominant septime akkoorden zoals in een 12 bar zo vaak gespeeld wordt?".

De meeste beginnende tot halfgevorderde gitaristen zullen als antwoord geven:
de mineur pentatonische toonladder en de blues toonladder.

Sommigen die al wat verder staan in hun progressie met de gitaar weten ook dat men kan soleren door gebruik te maken van de majeur pentatonische toonladder (indien je nog niet weet hoe je dit moet doen, raad ik je aan om deze gids te downloaden).

Maar wist je dat volgende scales ook gebruikt kunnen worden:
de dominant pentatonische toonladder
de diminished scale
de mixolydian mode
...
Deze scales zijn in staat om je blues gitaarspel te verbeteren en te doen klinken zoals Robben Ford, Larry Carlton, Matt Schofield, etc. Maar niet alleen deze door jazz geïnspireerde grootmeesters maken gebruik van dergelijke toonladders. Ook gitaristen die een fundament in de blues hebben zonder naar jazz te lonken maken gebruik van toegevoegde noten in hun solospel. Denk maar aan het gitaarspel van Stevie Ray Vaughan; als men enkel de mineur pentatonische toonladder zou gebruiken zou men nooit ook nog maar in de buurt kunnen komen van de noten die SRV gebruikte.

Daarom gaan we hier het gebruik van de dominant pentatonische toonladder bekijken. Deze toonladder ligt zeer dicht bij de gewone mineur pentatonische toonladder (is ook een toonladder die bestaat uit 5 noten, vandaar de benaming 'penta'- tonisch) en heeft daardoor een zeer groot gebruiksgemak.

Lees het volledige artikel hier op mijn blues website.

Hoe Kan Ik Je Helpen?



Zoals je waarschijnlijk al weet ben ik op dit moment een website aan het ontwikkelen waar online blues lessen zullen worden aangeboden (bekijk deze site hier). Op dit moment staan er al verschillende gratis lessen zoals video's en eBooks op die je kunt afhalen.

Nu heb ik onlangs al van enkelen de vraag gekregen om verschillende van de artikelen die op de blues website worden aangeboden te vertalen naar het Nederlands. Indien jou Engels ook niet je sterkste punt is maar je wel geïnteresseerd bent in sommige van de artikelen die op de blues website staan, laat me dit dan even weten zodat ik ze kan vertalen (stuur me de link naar het bewuste artikel die je vertaald wilt zien via het contactformulier).

Ook ben ik onderwerpen aan het verzamelen om over te schrijven voor gitaarles.be, dus als je met zaken zit waar je mee worstelt in je gitaarspel en graag wat info over wilt, laat me dit dan even weten. Stuur me een mailtje en laat weten waar je precies hulp mee kan gebruiken in je gitaarspel.

Alvast bedankt en ... rock on!

Antony