De Beste Manier Om Arpeggio’s Te Gebruiken In Blues Gitaar Solo’s

Door Antony Reynaert

Wist je dat elke positie van de toonladder gerelateerd is aan zijn eigen akkoord en arpeggio en dat je echt heel goed in gitaarspelen kunt worden als je deze relaties leert? Veel gitaristen bijten zich hierop stuk. Ikzelf heb het ook meegemaakt. Ik dacht echt dat het onmogelijk was om die verbanden te leren.

Toen ik gitaar begon te leren spelen was ik gefascineerd door de kunst van improvisatie. Ik was aangetrokken door het feit dat je muziek ter plekke kan creëren zelf zonder er vooraf over na te denken. Telkens ik iemand een solo hoorde improviseren, was ik volledig verbaasd. Het leek me iets magisch. Ik dacht altijd: “Hoe heerlijk moet het niet zijn om niet alleen je eigen interpretatie te kunnen geven aan muziek, maar die ook gewoon ter plekke te creëren”.

Dus ik begon mijn ontdekkingstocht. Ik bestudeerde de gitaar met enkele goeie gitaarleraren, ik studeerde muziektheorie en ik las alles dat ik kon tot ik er meer van begreep. Na een tijdje kon ik mijn eigen solo’s improviseren. En het voelde zo goed als ik dacht dat het zou voelen. Bovendien begon ik er goed in te worden. Ik kon zelfs blues en rocknummers naspelen puur op gehoor. Daarnaast kon ik nog eens mijn eigen versie van die nummers improviseren.

Ik Wou Me Nog Verdiepen – Arpeggio’s, Toonladders En Akkoorden Die Overeenstemmen Gaven Me De Antwoorden

Ik wist dat ik beter kon worden. Ik wou de gitaar helemaal beheersen. Sommige solo’s klonken te gelijkaardig aan elkaar en mijn frasering kon nog melodischer. Het was rond die tijd dat ik leerde soleren over de akkoordenprogressies in tegenstelling tot één enkele toonladder over de gehele progressie te gebruiken.

Wat is nu de truc in “chord tones” te gebruiken om melodischere solo’s te spelen? 

Hoe Akkoorden, Toonladders En Arpeggio’s Met Elkaar Overeenstemmen

Elke toonladder positie is gerelateerd aan zijn eigen akkoord en arpeggio. Als je die relaties leert, verhoog je jouw opties om te soleren (keuze van noten) enorm. Je zal de noten van de onderliggende akkoorden als het ware kunnen uitspellen.

De term ‘arpeggio’ betekent eigenlijk dat je de noten van het akkoord één per één speelt en niet alle noten van het akkoord samen net of je een akkoord zou aanslaan. 

Hier is bijvoorbeeld een A7 akkoord.

A7bar

A7 Akkoord

Hier heb je dan het bijbehorende arpeggio.

 

A7Arpeggio

A7 Arpeggio

Merk op dat we voor sommige noten van het arpeggio sommige andere frets gebruiken dan voor het akkoord, hoewel we toch dezelfde noten spelen voor het akkoord als voor het arpeggio. Zo spelen we bijvoorbeeld de C# op de 4de fret van de A-snaar in het arpeggio en spelen we dezelfde noot op de 6de fret van de G-snaar in het akkoord.

Arpeggio’s Op Een Muzikale Manier Gebruiken

De essentie van dit alles is natuurlijk dat je deze arpeggio’s op een muzikale manier kan gebruiken. Dat kan je bijvoorbeeld doen door één noot uit het arpeggio te nemen en er naartoe te sliden vanuit de A mineur pentatonische ladder. De lick hieronder combineert de A mineur pentatonische ladder met noten uit het A7-akkoord.

A7Arpeggiolick

We gebruiken hier de 1ste positie van de A mineur pentatonische ladder zoals je die hieronder kan zien. 

1ste positie van de A mineur pentatonische toonladder

 Je kan zien dat deze lick gevormd is rond het A7-akkoord omdat het noten gebruikt van het A7-arpeggio. Bekijk eens goed de relatie met de A mineur pentatonische ladder en hoe de “chord tones” van het A7-arpeggio meer kleur geven aan de lick.

BBGLOpic

Als je meer opties wil om te soleren op de gitaar, is het belangrijk om de relatie tussen akkoorden, toonladders en arpeggio’s te leren. Het meest gebruikte vertrekpunt om dit te leren is om de mineur pentatonische toonladder in alle posities te leren spelen om dan te leren welke majeur en mineur akkoorden gespeeld kunnen worden vanuit die posities. Van daaruit leren ze de arpeggio’s aan die overeenkomen met die akkoorden en beginnen ze te improviseren rond die akkoorden (dit is een gevorderde manier om te soleren op gitaar).

Dé Combinatie – Hoe Je De Voordelen Van Arpeggio’s Met Het Gemak Van De Pentatonische Ladder Combineert

Ik wil eigenlijk niet dat je hard moet werken om de gitaar te beheersen. Ik wil je gewoon de stukjes van de puzzel geven zodat je die puzzel in elkaar kunt steken zonder gefrustreerd te raken over de complexiteit van onderwerpen als arpeggio’s. Ik heb zelf ondervonden wat voor frustrerende uitdaging het kan zijn om arpeggio’s te beginnen gebruiken om solo’s te improviseren. Daarom stel ik je een andere aanpak voor als je nog nooit van arpeggio’s gehoord hebt. Die aanpak zal het gebruik van arpeggio’s om melodischere solo’s te creëren vlotter en makkelijker maken.

Wat is nu de volgende stap?

Zoals ik al zei, het onderwerp is nogal breed en kan nogal moeilijk zijn. Daarom stel ik voor dat je volgende handleiding (Engelstalig) bekijkt die je de beste toonladders leert om over blues-akkoorden te gebruiken:

In this free guide you will learn how to play the best notes over any blues chord: how to solo over chord progressions in the blues.

Die handleiding leert je zelfs een beter alternatief dan arpeggio’s om de akkoorden te doen weerklinken in je solo’s. Je leert namelijk een aanpak die gebaseerd is op toonladders om over blues-akkoorden te spelen. Nu je al bekend bent met de pentatonische toonladder is het maar een kleine stap naar de dominant pentatonische toonladder. De dominant pentatonische toonladder heeft namelijk maar twee noten per snaar.

In de afbeeldingen hieronder zie je duidelijk de overeenkomsten tussen de A dominant pentatonische toonladder en het A7-akkoord.

                                                               

Merk op dat alle noten van het A7-akkoord overeenkomen met de noten van de A dominant pentatonische toonladder. Vergelijk nu de noten van de A dominant pentatonische ladder met de noten van het arpeggio.

A7 Arpeggio

In het arpeggio gebruiken we vier noten terwijl we in de dominant pentatonische toonladder vijf noten gebruiken (de term pentatonisch wijst namelijk op vijf noten).

Dit zijn de noten van het A7 arpeggio: A C# E G

Dit zijn de noten van de A dominant pentatonische toonladder: A B C# E G

Het enige verschil tussen die twee is dus slechts één noot. Waarom zou ik dan zeggen dat je best die toonladder-gebaseerde aanpak gebruikt voordat je arpeggio’s gaat gebruiken als er toch maar één noot verschil is? Het antwoord is eenvoudig: als je gewoon bent om te improviseren met de pentatonische toonladder dan is het makkelijker om over te schakelen naar de dominant pentatonische ladder.

Arpeggio’s spelen kan nogal moeilijk lijken op dit moment. De dominant pentatonische toonladder zorgt voor de ideale overgang tussen wat je al kent en de volgende stap naar het volgende niveau in je blues-improvisatie.

Uiteindelijk is het jouw keuze welke kant je uitgaat. Sommigen gebruiken arpeggio’s om akkoorden uit te laten reflecteren in hun solo’s, anderen gebruiken dan weer de dominant pentatonische toonladder. Beiden leveren soortgelijke resultaten.

Ik stel voor dat je de handleiding bestudeert zodat je kan beslissen voor jezelf. Je kan hier de handleiding gratis downloaden om de coolste licks te leren spelen over verschillende blues-akkoorden. Je vindt er oefeningen op het gebruik van arpeggio’s over blues-akkoorden (die aanpak wordt in de handleiding aanpak A2 genoemd) en oefeningen op het gebruik van de dominant pentatonische toonladder (aanpak 2B). Achteraf zal je dan kunnen kiezen welke aanpak je verkiest:

Learn how to hit perfectly timed notes in your blues guitar playing by learning these awesome blues licks.


 Maak komaf met je gebrek aan inzicht en frustraties over je gitaarspel in onze gestructureerde gitaarlessen te Vlaanderen of leer bij over online gitaarles.