Hoe Creëer Je Intense Emoties Op Een Gitaar Door Middel Van String Bends


Door Antony Reynaert


Heb je ooit het gevoel gehad dat je blijft ronddobberen in datzelfde muzikale plasje? Dat je keer op keer opnieuw dezelfde concepten en ideeën speelt? Om je publiek geïnteresseerd te houden is het broodnodig om je mogelijkheden in je gitaarspel zo veel als mogelijk uit te breiden. Door middel van deze simpele tips zal je leren hoe je door middel van zowel veel gebruikte als zeldzame string bends je gitaarspel een enorme boost kan geven.

Er bestaat een techniek die ‘string bending’ heet waarmee je heel wat emotie in je gitaarsolo’s brengt. Let wel op, niet alle noten uit de pentatonische toonladder kun je succesvol benden. Dit artikel biedt dan ook de uitleg om doeltreffend te werk te gaan met verschillende soorten string bends om zo de gitarist te worden die zijn publiek kan inpakken met solo’s vol emotie.


Hoe Gebruik Je De Pentatonische Toonladder Om String Bends Te Creëren Met Een Grote Emotionele Impact

Wanneer er gekeken wordt naar de mineur pentatonische toonladder met grondnoot A, ontstaat volgend diagram van noten:

Elke noot uit deze toonladder geeft een ander gevoel mee wanneer het gespeeld wordt als een string bend. Bij het uitvoeren van een string bend moet er een andere noot gehaald worden. Dit wordt de ‘target noot’ genoemd. Het is niet noodzakelijk dat de target noot deel uit maakt van de pentatonische toonladder waarin er gespeeld wordt en kan evengoed van een andere toonlader afkomstig zijn. In het eerste deel van dit artikel worden de 3 meest gebruikte bends uit de blues uitgelegd. Deel 2 breidt de mogelijke string bends uit door te benden met en naar minder logische noten. 


De Drie Meest Voorkomende String Bends Voor Blues En Rock Gitaristen

Laten we starten met de 3 meest gespeelde string bends uit de blues en rock wereld. Deze eerste bend start op de B-snaar. Bij het spelen van de noot op de 8ste fret horen we een G noot. Door deze noot te benden over een interval van 2 frets wordt de A (target) noot bekomen, welke ook de grondnoot van de pentatonische toonladder is waarin we spelen. Deze bend wordt wereldwijd gespeeld door alles gitaristen van alle stijlen waardoor het dus perfect is om toe te voegen aan je blues en rock bagage.

In het onderstaande diagram kunnen we de rode target noten onderscheiden. Het is duidelijk te zien dat als we de string bend uitvoeren op de B-snaar, de target noot van A behaald moet worden.

De tweede meest gespeelde string bend gebruikt de D-noot op de G-snaar (7de fret) als startnoot. Er wordt opnieuw gebend over een interval van 2 frets om zo een E noot te bekomen. Deze is zeer gebruikelijk in blues en rock muziek want desondanks de eerste bend die we aangehaald hebben in dit artikel, geeft deze een mogelijkheid om een interval van slechts 1 fret toe te passen. Hierdoor geven we een ‘bluesy feel’ mee aan de target noot. Er wordt hier immers gebend naar een Eb-noot, welke de ‘blue-noot’ uit de pentatonische blues toonladder is. Door deze bend toe te passen creëer je die extra bluesy dimensie aan je gitaar solos.

De laatste van de meest voorkomende string bends binnen de pentatonische toonladder is de bend van de C-noot (fret 8) naar de D-noot op de dunne e-snaar van je gitaar. Deze string bend over opnieuw een interval van 2 frets is wat delicater dan vorige aangezien het benden van de hoge e-snaar wat meer kracht en moeite nodig heeft, maar is een ideale bend om toe te voegen aan je blues solo vocabulair.

Onderstaande tabel geeft een overzicht van de meest voorkomende string bends. Zoals je kan zien wordt bij het spelen van elke bend een bepaald gevoel bereikt.

Noot om te benden

Target noot

Interval

Gevoel

G

A

2 frets

Standaard blues bend

D

E

2 frets

Standaard blues bend

D

Eb

1 fret

Blue note geeft extra kleur

C

D

2 frets

Blues bend

Laten we deze basis string bends even verder onderzoeken door ze aan te kaarten met enkele voorbeelden.


Voorbeelden

 

Luister naar deze lick

Voorbeeld 1 is een veelvoorkomende en erg bekende blues/rock lick die overal gebruikt wordt. De volledige bend van de D-noot op de G-snaar bereikt de E target noot.

Luister naar deze lick

Wanneer vorige lick herhaald wordt maar nu gespeeld wordt met een interval van slechts een halve stap, bekomen we deze 2e lick. Doordat hier de D#-noot van de pentatonische blues toonladder bereikt wordt creëren we een heel ander gevoel bij het spelen.

Luister naar deze lick

Om af te sluiten met de voorbeelden van de basis string bends deze laatste lick. Hier gaan we 2 string bends combineren binnen de pentatonische toonladder en met een vibrato op de grondtoon van de schaal beëindigen we de lick.


Breid Je String Bending Mogelijkheden Uit Binnen De Mineur Pentatonische Toonladder

Nu dat je bekend bent met de meest voorkomende string bends uit de blues en rock muziek, kan je ze proberen te herkennen in je favoriete gitaarsolo’s. Wanneer je heel aandachtig luistert naar blues en rock solo's kan je de bend klanken uit de solo’s halen. Kan je de verschillende soorten bends thuisbrengen? Zo ja, probeer ze ook eens na te spelen. Klinken ze niet zo bekend dan kan het zijn dat het een string bend is die nog niet besproken is geweest. In het tweede deel van dit artikel worden er nog heel wat andere soorten aangehaald. Misschien is het wel één van deze!

 
Hoe Breng Je Meer Kleur En Complexiteit In Je Blues Solo’s Met Subtiele Bends En Bends Over Een Langere Afstand

De meeste string bends die je hoort in rock en blues muziek worden standaard over een interval van 2 of 1 fret gebend om zo een andere noot uit de toonladder te bekomen, maar voor solo's kan nog veel verder gegaan worden. Door een snaar te benden over een langere afstand of een target noot te gebruiken die niet deel is van de pentatonische toonladder kan heel wat meer complexiteit en kleur worden toegevoegd aan je solo’s. Probeer eens te experimenteren met verschillende string bends. Sommigen zullen op het eerste zicht misschien wat vreemd klinken, maar probeer ze eens in combinatie met andere noten uit de schaal. Noten die gespeeld worden direct na het uitvoeren van een string bend kunnen ook meedragen in het brengen van extra emotie in je spel.

Dit diagram toont je nog veel meer target noten die gebruikt kunnen worden.


Gebruik Subtiele String Bends Om Extra Kleur Toe Te Voegen Aan Je Gitaar Solo’s

Sommige noten uit de schaal kunnen over een aftand van 1 fret worden gebend om een noot uit de majeur pentatonisch toonladder te halen. Dit biedt dat extra bluesy effect aan je gitaar solo’s. De C-noot op de G-snaar (5e fret) bijvoorbeeld, kan worden gebend met de wijsvinger om de target noot C# te spelen. Doordat deze noot de majeur klank bezit van de A schaal, creëren we een ‘happy’ touch. Deze bend kan ook uitgevoerd worden op de dunne e-snaar, 8e fret. Deze speel je met je pink of ringvinger.

Een andere manier om je string bend te spelen kan door te starten met een noot buiten de toonladder. Voorgaande bends werden gestart op de C noot van de hoge e-snaar, 8e fret. Maar kunnen ook gespeeld worden door te starten op de B-noot en deze over een interval van 1 fret te benden. Hierdoor creëren we ook een happy majeur gevoel in een blues solo.

Probeer ook eens de string bend vanaf de F#-noot op de B-snaar naar de G noot om ook hier weer dat extra kleur toe te voegen.

Noot om te benden

Target noot

Interval

Gevoel

C

C#

1 fret

Majeur gevoel voor extra kleur

B

C

1 fret

Majeur gevoel voor extra kleur

F#

G

1 fret

Extra kleur



Gebruik String Bends Over Een Lange Afstand Om Extra Kracht Toe Te Voegen Aan Je Gitaar Solo’s

Om nog meer te halen uit de bending techniek is het mogelijk om over een groter interval dan 2 frets te benden. Dit type vergt echter wat meer oefening doordat het benden van de snaar meer kracht en precisie vereist om de juiste noot te bereiken. De beste manier om zulke grote string bends te oefenen is met een stemapparaat zodat je zeker weet wanneer je de correcte target noot haalt!

Van deze grote afstand bends kunnen we enkele meer voorkomende onderscheiden die zeer goed passen in de blues, maar ze zullen zeker niet allemaal werken! De eerste kunnen we vinden op de 9e fret van de G-snaar. Door de E-noot te benden over een interval van 3-frets zullen we een G target noot bereiken. De G-noot brengt je in één klap in de 3e positie van de pentatonische toonladder! Om deze lange afstand bend makkelijk te implementeren in je gitaarsolo’s is het mogelijk om na de bend een afdalende run te spelen door gebruik te maken van de Eb blues noot. De volgende lick omvat deze grote bend en is gevolgd door een subtiele 1-fret interval bend naar de C#-noot van de toonladder.

Luister naar deze lick

Andere noten die gebend kunnen worden over een grotere afstand zijn de grondtonen. Deze kan je over een afstand van 2 frets benden om zo de donkere toon van de 9e noot in je gitaarspel te brengen. Deze kan daarna gevolgd worden door een bend met een interval van 3 frets om de C noot van de toonladder aan te kaarten. De grondtoon van de schaal kan zelf tot een 4-fret interval gebend worden! Hiermee wordt de happy majeur noot C# gespeeld.

De samenvatting van deze langere afstand bends kan je vinden in onderstaande tabel. Probeer telkens het gevoel van elke bend waar te nemen tijdens het oefenen. Hierdoor zal je tijdens je blues solo’s de verschillende emoties in de juiste context kunnen plaatsen!

Noot om te benden

Target noot

Interval

Gevoel

E

G

3 frets

intens

A

B

2 frets

Noot 9, donker

A

C

3 frets

intens

A

C#

4 frets

Majeur met extra intensiteit

Wees zeker niet bang om andere string bends uit te testen! Probeer steeds te achterhalen naar welke noot je target en welke emotie ermee gepaard gaat zodat je tijdens het improviseren en soleren op gitaar telkens je volledige publiek inpakt!


Leer bij over de gestructureerde Gitaarlessen te Vlaanderen Bij Gitaar Training Studio of over Online Gitaarlessen