Hoe Word Je Een Gevorderd Gitarist

Vandaag ronden we de video’s voor absolute beginners af met een cruciaal punt voor iedere starter op de gitaar: het correct stemmen van de gitaar. Ook gaan we verder op het leren spelen van gitaarsolo's voor de al wat verder gevorderde gitarist (zie onderaan deze post).

Het Correct Stemmen Van De Gitaar

Als je gitaar erg ontstemd is dan is het moeilijker om die terug gestemd te krijgen, in de volgende video met bijhorend artikel bekijken we hoe je de meest voorkomende beginnersfouten bij het stemmen kunt vermijden.

Gebruik dit bijhorende artikel om de meest voorkomende fouten bij het stemmen te visualiseren: hoe stem je een gitaar.

Als je de vorige video’s voor beginners gemist hebt of wil herbekijken kun je dit hier doen:

Video 1: het plectrum leren vasthouden en de snaren indrukken zonder gezoem

Video 2: de eerste twee basis akkoorden voor beginners

Deze video’s zijn afkomstig uit de Start met Gitaar Thuisstudie Cursus waarvan je hier het overzicht kunt downloaden om in geschreven tekst mee te volgen met de video’s.

Soleren Voor Gevorderden: 'Chord Tone Targetting'
- Of Hoe Word Je Een Gevorderd Solist

Na het vorige artikel over de dominant pentatonische toonladder kreeg ik veel positieve reacties. Hier wil ik nog even verder op in gaan.

Iedere gitarist start met het leren van één of meerdere posities van een toonladder (meestal de pentatonische toonladder). Met de nodige theoretische kennis leer je deze toonladder over akkoordenovergangen toepassen en zijn zo je eerste stappen als improviserend muzikant gezet.

Velen blijven echter in deze fase hangen. Dit kan jaren duren of zelfs een permanente blokkade worden in je vooruitgang als gitarist.

Ikzelf heb maandenlang in deze fase blijven hangen. Als iemand me vroeg om iets te spelen op gitaar dan kwam ik niet verder dan een pentatonische toonladder of een half nummer. Zelfs improviseren over backing tracks klinkte al na pakweg een minuut afgezaagd, omdat ik steeds dezelfde licks herhaalde.

Wat is nu de truc om je gitaarsolo's blijvend verder te doen vorderen? Van de talloze gitaristen die ik al begeleide is er telkens één constante die ontbreekt (toch bij 99,9%); het bewustzijn van de akkoorden waar men over soleert op het exacte moment wanneer men over deze akkoorden speelt.

Dit bewustzijn zal op zijn beurt leiden tot het maken van betere keuzes in je gitaarsolo's. Denk aan je favoriet kippenvel-moment die je krijgt bij het luisteren naar gitaarsolo's uit je lievelingsplaten; je kunt er zeker van zijn dat de bewuste gitarist op het moment waarop je kippenvel krijgt exact weet over welk akkoord hij aan het soleren is.

Dus het eerste die nodig is om je gitaarsolo's als halfgevorderd gitarist te doen vorderden is het bewustzijn van de akkoorden waarover men soleert.

Ik hoor je al denken: "Hoe doet men dat?".
Goede vraag. Het antwoord bestaat uit verschillende delen die ik hieronder zal belichten. Allereerst is het van belang dat je inziet waarom dit zo van belang is en dat je exact op dezelfde golflengte zit als mij.

Wat we doen als we toonladders zoals de D dominant pentatonische toonladder toepassen over het D7 akkoord (zoals we in deze gids gezien hebben) is dit: we nemen de best klinkende noten en gebruiken die om precies op het juiste moment (wanneer het akkoord in de achtergrond klinkt) te spelen.

Om deze 'best klinkende noten' te vinden terwijl je improviseert is het dus allereerst van belang om het bewustzijn te ontwikkelen dat je kunt luisteren en spelen tegelijkertijd. Nog meer multitasking dus... waar wij als mannen zo slecht in zijn. :)

Om ervoor te zorgen dat je op dezelfde golflengte zit over dit onderwerp geef ik hier twee voorbeelden.

1) Dit is een korte video (opgenomen door mijn zus met haar iPhone dus let niet op de kwaliteit van de opname) uit een optreden die ik vorige week gaf in het voorprogramma van The Rhythm Junks.

Let vooral op het einde van de video, waar ik het G-akkoord speel precies op hetzelfde moment waar de backing track eindigt op ditzelfde akkoord. Dit heeft te maken met het bewustzijn van waar precies men zich in de akkoordenprogressie bevindt.

Het focussen op het 'stijlvol' eindigen van songs is dan ook een zeer goede oefening om de vaardigheid te ontwikkelen om te luisteren naar de akkoorden in de achtergrond. Wat meestal het geval is als een halfgevorderd gitarist met een backing track meespeelt is dat hij op het einde van de track zowat in het oneindige soleert zonder enig doel, wat maakt dat het einde van je improvisatie altijd wat verloren gaat en niet fantastisch klinkt.

Herken je je hierin? Probeer dan eens een paar dagen gedisciplineerd te werken aan het eindigen van een nummer. Neem een backing track en improviseer enkel over de laatste 20 seconden. Over het laatste akkoord van de backing probeer je te landen op de grondnoot van het akkoord of op het akkoord zelf. Dus als je soleert over een backing track in G majeur dan zal 99% van de gevallen het G-akkoord als laatste akkoord vallen. Probeer dan ook op het juiste moment waarop dit G-akkoord valt de G-noot te spelen (hoe lager deze G-noot in toonhoogte ligt, hoe beter dit zal klinken) of speel het G-akkoord in zijn volledigheid.

Wat we nu aan het doen zijn, noemt men 'Chord Tone Targetting'. Daarom dat het artikel waaraan ik refereer de naam 'How To Break Through Your Guitar Soloing Limitations – A Story About Chord Tone Soloing And The Dominant Pentatonic Scale' draagt.

Op het juiste moment spelen we de best klinkende noot (dit kunnen echter verschillende noten zijn). We kunnen dit niet alleen toepassen op het laatste akkoord in een akkoordenprogressie, we kunnen dit op ieder akkoord toepassen. Laat ons even het tweede voorbeeld bekijken.

2) In deze video speel ik een improvisatie op een jam track in C mineur pentatonisch. Zoals je waarschijnlijk opmerkt kies ik bepaalde noten uit, naargelang van het akkoord waarover ik speel.

Een goed voorbeeld hiervan is merkbaar tijdens 00:14 in de video waar ik slide naar de F-noot (op de b-snaar, tevens de hoogste noot die ik tot op dat moment speelde). Dit terwijl op dit moment het Ab13 akkoord in de backing track speelt. Deze F-noot benadrukt hier de '13' in het Ab13 akkoord.

Verder in de video zijn er nog momenten waarop je hoort dat ik specifieke noten uitkies (01:13 om er één te noemen, de noot die ik met de whammy bar bewerk).

Ik hoor je al denken: "hoe kan ik dit gaan oefenen? Het klinkt al moeilijk genoeg om op het laatste akkoord in een progressie te stoppen, laat staan noten uit te kiezen terwijl ik aan het spelen ben.

Chord Tone Targetting is dan ook niet gemakkelijk aan te leren. Zoals ik al uitlegde begint het proces en de progressie naar het worden van een gevorderd gitarist wanneer je bewust wordt over de mogelijkheden van Chord Tone Targetting en waarom het belangrijk is om dit te leren.

Omdat de leercurve bij het aanleren van Chord Tone Targetting nogal stijl is zijn er talloze gitaristen die nooit deze vaardigheid meesteren. Dit komt omdat we de gitaar in het algemeen en dit belangrijke thema specifiek vanuit verschillende perspectieven kunnen bekijken.

Het is van belang om in te zien dat er niet één manier is om de gitaar te bekijken. Er is (jammer genoeg) niet één methode of systeem om de gitaar volledig te leren kennen; het is een combinatie van verschillende denkwijzen die ervoor zal zorgen dat je de gitaar zult meesteren.

Met welk systeem begin je dan best vraag je? Terug een goede vraag. Antwoord: met het systeem waar de leercurve het minst stijl is.

In november 2013 startte ik met het ontwerpen van een thuisstudie cursus waarin het melodisch soleren over specifieke akkoorden (m.a.w. chord tone targetting) i.p.v. soleren over een volledige akkoordenprogressie stap voor stap wordt aangeleerd. bluesgitaarsoloebook

Na een kleine tien maanden werk is deze systematische methode nu beschikbaar voor iedere gitarist die stap-voor-stap wil losbreken van zijn limitaties. Je kunt hier dit educatief blues programma bekijken: Blues Guitar Soloing.

Deze methode is voor iedereen die:

- Vastberaden is om het volgende punt in zijn gitaarspel te bereiken. Zoals ik al eerder zei is het van belang om te vertrekken vanuit het belang 'waarom' dit belangrijk is om te oefenen.

- Minstens 10 minuten per dag vrijmaakt om de oefeningen in de thuisstudie cursus in te oefenen. Je kunt dan wel alles verstaan waar het hier over gaat, dit zal je niet naar het volgende niveau brengen zonder actief te oefenen.

- Al wat basiskennis heeft over het improviseren in één toonaard. Vraag: "kun je soleren over een backing track in A mineur door middel van de toonladder A mineur pentatonisch te gebruiken?". Als het antwoord "JA" is dan ben je klaar om de volgende stap te nemen. Is het antwoord "Neen", stuur dan even een mail (door simpelweg deze mail te beantwoorden) waarna ik je wat info kan doorsturen over hoe te starten met improvisatie op de gitaar.

- Voor iedereen die een basiskennis van de Engelse taal heeft. Daar deze methode enkel op mijn site bestbluesguitarlessonsonline.com beschikbaar is, is deze dus ook enkel in het Engels beschikbaar.

Leer via volgende link meer over deze blues solo's thuisstudie cursus: Blues Guitar Soloing Lesson.