De Eerste Gitaarlicks Om Te Leren Op Gitaar


Leer Beroemde Gitaarlicks Spelen Die Je Gitaarspel Zullen Verrijken


Door Antony Reynaert

Voor iedere gitarist (beginnend, gevorderd of vergevorderd) is het van belang een trukendoos met gitaarlicks op te bouwen om deze daarna te integreren in je eigen gitaarsolo’s. Het verzamelen van deze licks is daarom een cruciaal aspect in je ontwikkeling als gitarist. Alle bekende en meesterlijke gitaristen gebruiken dergelijke cliché licks in hun gitaarsolo’s. Het is dan ook een enorm gemis om dit aspect te negeren als gitarist en geen trukendoos met licks te hebben.

In dit artikel zullen we enkele van de allerbelangrijkste blueslicks onder de loep nemen die je onder de vingers moet hebben als gitarist. Deze niet te missen blueslicks zijn de perfecte tools om je eigen gitaarspel een niveau hoger te brengen.

De Eerste Twee Gitaarlicks Om Te Leren Spelen Op Gitaar

De blues bestaat uit heel wat cliché licks die in de loop der jaren telkens overgedragen werden van de ene gitarist op de andere. Initieel gebeurde die overdracht voornamelijk op het gehoor maar tegenwoordig door tablatuur. Tablatuur is een daarom zeer handig hulpmiddel, niettemin dat licks puur vanbuiten leren via tabs helemaal geen zin heeft. Het is belangrijk te weten wat de lick inhoud zodanig dat je de lick in elke muzikale context kan plaatsen.

De twee eerste beroemde blues gitaarlicks zijn afkomstig van de meesterlijke bluesgitarist Freddie King. Luister zeker eens naar het nummer Hide Away, je zult merken de blueslick die we hieronder analyseren duidelijk terug te vinden is.

A. Analyse Van Het Ritme Om Deze Eerste Gitaar Licks Te Spelen En Te Begrijpen

De lick hieronder lijkt zeer makkelijk maar is op ritmisch vlak zeker niet te onderschatten. Er wordt hier namelijk gestart met een optel (Engels: ‘upbeat’). We vatten de lick dus niet direct aan op de eerste tel! In de muziek spreekt men dan van ‘syncopatie’, wat wilt zeggen dat het accent niet op de tel ligt maar tussen te tellen.

In tel twee maken we gebruik van een triool. Dit betekend dat we drie noten in één tel spelen. Het combineren van binaire en ternaire ritmes is een vaardigheid die een enorme verrijking is bij het improviseren van gitaarsolo’s.

B. Analyse Van De Technische Aspecten In Deze Beroemde Gitaarlicks

Op technisch vlak is deze beroemde cliché gitaarlick niet van de moeilijkste aard. We hebben hier enkel een hammer-on en vibrato techniek nodig.

Het is een goed idee om ook eens het plectrum aan de kant te laten en met de vingers te gaan spelen. Dit maakt het mogelijk verschillende types van dynamiek in je gitaarspel toe te voegen die anders onmogelijk zouden zijn.

In volgende video’s worden beide beroemde gitaarlicks uitvoerig besproken en voorgetoond zodat je een duidelijk beeld krijgt van hoe deze blueslicks klinken en gespeeld worden:

C. Analyse Van De Theorie Achter Deze Beroemde Blues Gitaarlicks

De reden waarom bluesmuziek onder andere zo’n unieke klank heeft komt doordat er vaak gemixt wordt tussen mineur en majeur klanken. Ook in deze eerste licks gaan we de mineur pentatonische toonladder in combinatie met de majeur pentatonische toonladder gebruiken:

Blueslick één is volledig samengesteld met noten uit de majeur pentatonische toonladder. Als we nu echter blueslick één uitbreiden zodanig dat we tot blueslick twee komen, merk je dat de mooie majeurklank op het einde van de lick plaats moet maken voor een wrange en blues getypeerde klankkleur. Deze laatste noot uit de lick is namelijk afkomstig uit de mineur pentatonische toonladder, wat leidt tot een wrangere klank dan de noten ervoor die afkomstig zijn uit de majeur pentatonisch toonladder.

Breidt Je Trukendoos Verder Uit Met Deze Twee Volgende Blues Gitaarlicks

Net zoals blueslick twee een uitbreiding is van blueslick één, is blueslick vier een uitbreiding van blueslick drie. In de volgende analyse zal ik daarom vooral spreken over blueslick vier.

A. Analyse Van De Speeltechnieken Van Deze Twee Nieuwe Belangrijke Blueslicks

De vierde cliché blueslick (alsook de derde) maakt gebruik van de techniek ‘dubbelstops’. Dit houdt in dat er twee noten van respectievelijk twee aangrenzende snaren op hetzelfde moment gespeeld worden. In onderstaande lick is de eerste dubbelstop zowat dé meest gebruikte dubbelstop uit de blues. Iedere grote blues gitarist gebruikt deze tijdens zijn gitaarsolo’s.

Bekijk hieronder de video’s om de lick op een correcte manier aan te leren:

B. Analyse van de theorie achter deze nieuwe blues gitaarlicks

Ook bij deze gitaarlick hebben we te maken met een mix van mineur- en majeurklanken. Op volgende toonladder diagrammen zie je heel duidelijk uit welke delen van de mineur en majeur pentatonische toonladders alle noten afkomstig zijn:

Het is altijd zeer belangrijk om de toonladders waaruit licks afkomstig zijn te bestuderen zodat je zeker deze niet in de verkeerde context speelt. Over een mineur backing track is het bijvoorbeeld onmogelijk om deze licks te gebruiken tenzij we bewust de noten uit de majeurladder vervangen door noten uit de mineur toonladder. De vier gitaarlicks die we tot nu toe bestudeerd hebben zijn echter wel ideaal te gebruiken over backing tracks die gebruik maken van dominant septiem akkoorden zoals in een standaard 12 bar blues in E.

Hoe Gebruik Je Gitaarlicks Tijdens Een Blues Improvisatie

Eenmaal je trukendoos gevuld is met je vier eerste gitaarlicks die je als gitarist zeker moet kennen, is het van belang deze in je improvisaties te gaan gebruiken. In de blues wordt er heel vaak gebruik gemaakt van meerdere kleine licks die je na elkaar speelt tijdens een gitaarsolo of tussenin akkoorden. Dit maken de vorige vier blueslicks ideaal om mee van start te gaan. Luister maar eens naar gitarist Stevie Ray Vaughan die tijdens zijn gitaarsolo’s continu gebruik maakt van kleinere cliché licks die dan samen één groot geheel vormen.

Om een beeld te schetsen hoe dit in zijn werk gaat zullen we de vorige vier cliché blueslicks aan elkaar knopen zodat we één lange lick bekomen. Hiervoor zullen we soms wat ‘lijm’ moeten toevoegen in de zin van extra noten om de lick tot een mooi geheel te vormen. Deze ‘nieuwe’ blueslick kunnen we dan dopen tot een nieuwe vijfde blues gitaarlick.

In de volgende video wordt het volledige proces besproken om van vele kleine licks één lange lick te maken:

Zoals reeds vermeld is deze vijfde blueslick samengesteld uit de vorige vier licks. De enige toevoeging die we hier gebruiken is de omcirkelde noot op de tablatuur hierboven en doet dienst als een soort lijm tussen de licks. Het gaat hier om de hoge e snaar. Deze grondnoot is uiteraard deel van zowel de mineur als majeur pentatonische toonladder en is hier dus het meest ideale middel om de licks aan elkaar te hechten.

Bouw Je Fundament Van Bluesgitaar Vaardigheden

Blues leren spelen over heel de nek van de gitaar is een niet zo voor de hand liggende taak. Om je te helpen in je ontwikkeling als blues gitarist heb ik een gratis blues gitaar ebook ontworpen die je stap voor stap meeneemt in de wereld van blues muziek. Je leert er de meest gebruikte akkoorden, krijgt er toegang tot meer dan 50 blueslicks met geluidsfragmenten en leert een volledig fingerstyle blues arrangement spelen. Download nu je gratis ebook hier: Gratis Blues Gitaar Cursus


Zie je het volledige plaatje niet om je volledig potentieel als gitarist op een zo efficiënt als mogelijke manier te bereiken? Boek je gratis proefles bij Gitaar Training Studio door je doelen met de gitaar in kaart te brengen.

Wij gebruiken cookies op onze web site. Sommigen zijn essentieel voor het correct functioneren van de site, terwijl anderen ons helpen om de site en gebruikerservaring te verbeteren (tracking cookies). U kan zelf kiezen of u deze cookies wil toestaan of niet. Let op dat als u onze cookies weigert mogelijk niet alle functies van de site beschikbaar zijn.

Ok