Inhoud

Module 1 Les 2 overzicht

Het Leren Lezen van Akkoorden


Hier leer je voor het eerst akkoorden lezen aan de hand van akkoordendiagrammen. Deze diagrammen vind je ook terug in je cursus.

Druk op de knop rechts van de volume-aanduiding om de video in full screen af te spelen.

Bouw Nu Direct Op Een Correcte Manier Je Gitaarspel Zonder Vallen En Opstaan Op Met De Start Met Gitaar Thuisstudie Cursus

Start Met Gitaar Thuisstudie Cursus

Module 1 Les 1 overzicht

De Snaren Indrukken en het Plectrum Vasthouden


In deze eerste les leer je het plectrum op een correcte manier vasthouden. Dit is belangrijk, daar je verdere vooruitgang op de gitaar bepaalt zal worden door het wel of niet goed vasthouden van het plectrum. Ook leer je hier de snaren in te drukken op de gitaar.

Druk op de knop rechts van de volume-aanduiding om de video in full screen af te spelen.

Bouw Nu Direct Op Een Correcte Manier Je Gitaarspel Zonder Vallen En Opstaan Op Met De Start Met Gitaar Thuisstudie Cursus

Start Met Gitaar Thuisstudie Cursus

Promo Aanmelding

MELD JE AAN VOOR 2 MAANDEN GITAARLESSEN VOOR SLECHTS €1 Per Maand

Ik ben zeer enthousiast om 2 maand online gitaarles te geven voor slechts 1€ per maand.

Om deel te nemen aan het Gitaar Transformatie Programma vul je het formulier in en we zullen zo snel als mogelijk contact met je opnemen zodat je kunt starten met je gitaarlessen (eerste 50 inschrijvingen):

Fill out my online form.

Leer Sweep Picking Op Gitaar Met Arpeggio’s

Leer Arpeggio’s Met Sweeps Spelen In Je Gitaarsolo’s


De Eerste Sweep Picking Gitaarles

Door Antony Reynaert

Heb je ooit het gevoel gehad dat je geen 'talent' hebt om snelheid te kunnen opbouwen in je gitaarspel? Het goede nieuws is dat vingervlugheid een vaardigheid is die iedereen kan ontwikkelen door de juist strategieën toe te passen.

Eén van de zaken die vele aspirant gitaristen belemmerd om snel gitaar te kunnen spelen ligt aan het feit dat ze niet de efficiëntste bewegingen maken met het plectrum.

De techniek 'sweep picking' zal je bijvoorbeeld in staat stellen zeer snel en foutloos te spelen (eenmaal je deze techniek beheerst). Deze techniek wordt in nagenoeg alle stijlen toegepast en is cruciaal om snelheid op te bouwen in je gitaarspel.

In dit artikel leer je alles wat je nodig hebt om van start te gaan met deze zeer cruciale sweep picking techniek.

Wat Zijn Arpeggio’s & Hoe Speel Je Ze Op Gitaar

De term ‘arpeggio’ betekent dat de noten van een akkoord één voor één worden gespeeld zonder dat de noten samenklinken. Als we met ander woorden een volgende noot willen spelen, zal de vorige noot dus eerst moeten stoppen met klinken. Zo’n arpeggio is dus verschillend met een ‘gebroken akkoord’ waar we de noten ook één voor één spelen, maar deze noten zullen wel in elkaar overvloeien.

Zoals hierboven aangekaart spelen we tijdens een arpeggio dezelfde noten van het geassocieerd akkoord. Dit betekend dat bijvoorbeeld een Am akkoord dezelfde noten bevat als een Am arpeggio. Dit zullen hier dus de noten A, C en E zijn.

Wanneer je dit A mineur akkoord ontleedt, zal je merken dat de laagste noot altijd een A noot is (tenzij we te maken hebben met een inversie, maar dan zal het akkoord anders genoteerd worden, zoals bijvoorbeeld ‘Am/C’). De noten hoger in toonhoogte zullen vervolgens willekeurig gespeeld worden in een akkoord en zullen variëren van voicing tot voicing. Een voicing van een akkoord slaat simpelweg op de positie van de noten binnen een akkoord. Zo zijn een Am open akkoord en een Am barré akkoord twee verschillende voicings van hetzelfde akkoord, doordat de noten binnen deze akkoorden anders gerangschikt liggen.

Bij het spelen van een arpeggio zullen de noten echter niet willekeurig gespeeld worden (in de meeste gevallen toch), maar worden de noten geplaatst volgens het muzikaal alfabet. In het voorbeeld van een Am arpeggio verkrijgen we dus A, C, E, A, C, E, … etc.

Hieronder in de diagrammen zie je de duidelijke verschillen tussen een Am akkoord (hier het barré akkoord met grondnoot op de vijfde snaar) en een Am arpeggio. Het akkoord kan je strummen of gebroken spelen, terwijl het arpeggio noot voor noot wordt gespeeld.

In onderstaande video leg ik je nog eens het principe van arpeggio’s volledig uit met duidelijke audio voorbeelden zodat je ook kan horen hoe dit alles klinkt:

Bereik Topsnelheden Op Gitaar Met Sweep Picking

Bij het hanteren van de techniek 'sweep picking' gaat ons plectrum in één enkele richting bewegen over twee of meerdere snaren. Deze picking techniek stelt ons in staat om zeer snel en foutloos te spelen.

De reden waarom we hier hoge snelheden kunnen opbouwen ligt in het feit dat we geen sprongen over snaren moeten maken. We bewegen ons plectrum enkel naar beneden of naar boven over meerdere snaren.

De sweep picking techniek is dus op zich een zeer eenvoudige handeling, maar er kan toch heel wat fout gaan. De grootste misstap die je kunt maken is de sweep beweging vanuit de pols maken. De betere en efficiëntere optie is bewegen vanuit de elleboog.

Om deze techniek aan te leren is het ook niet aangeraden om meteen een arpeggio over 5 snaren te spelen (zie vorig diagram). In het diagram hieronder is het Am arpeggio vereenvoudigd tot 3 snaren. Dit is één van de meest gebruikte arpeggio patronen en is ideaal om de eerste stappen te zetten naar het aanleren van de sweep picking techniek.

Hoe Gebruik Je Arpeggio’s En Sweeps In Je Eigen Gitaarsolo’s

Arpeggio’s zijn de ideale manier om te ontsnappen aan de tirannie van de mineur pentatonische toonladder. Zo kunnen de gesweepte arpeggio’s dienst doen om akkoordtonen te benadrukken. In het Engels noemen ze dit ‘chord tone targetting’.

Stel dat we volgende willekeurige akkoordenprogressie in de toonaard Am gebruiken:
II: Am I Dm I Em I Am :II

De meeste gitaristen zullen hier simpelweg de Am pentatonische toonladder over spelen. Wat je echter nodig hebt om je gitaarsolo’s gevorderd te laten klinken, is een 'plattegrond' waar de onderliggende akkoorden op geschetst zijn:

Nu kun je simpelweg het Am, Dm en Em arpeggio sweepen over het respectievelijke Am, Dm en Em akkoord. Uiteraard doe je dit best niet constant, maar op de juiste muzikale momenten en afwisselend met andere toonladders zoals de Am pentatonische toonladder (de grijze noten op het bovenstaand diagram).

Hieronder zie je twee leerlingen van Gitaar Training Studio aan het werk tijdens een live jam. Vanaf 1:07 in de video is heel duidelijk te zien en te horen dat de solo gitarist gebruik maakt van de arpeggio’s van de onderliggende akkoorden. Hier weliswaar (nog) zonder gebruik te maken van de sweep picking techniek.

In dit artikel kreeg je een eerste introductie tot de gitaartechniek ‘sweep picking’, toegepast op arpeggio’s. Dit is echter niet de enige techniek die je zult nodig hebben om snelle gitaarsolo’s te spelen.

De rechterhand is een vaak over het hoofd gezien element en is echter cruciaal aangezien het de motor is in je gitaarspel. Het is de rechterhand met plectrum die de linkerhand aandrijft dus als we de snaren niet correct aanslaan zullen we nooit topsnelheden kunnen halen.

Wil je meer weten over de toegepaste technieken om sneller gitaar te kunnen spelen? Download hier je gratis gids ‘Hoe Sneller Gitaar Spelen’.


Wil je graag je gitaartechniek gratis laten analyseren op een proefles bij Gitaar Training Studio? Of wil je meer te weten komen over de beste methoden om je te ontwikkelen als gitarist? Vraag je gratis en vrijblijvende kennismaking nu aan.

Blind Gitaar Spelen: Leer Op De Tast Soleren Over De Volledige Gitaarhals

Blind Gitaar Spelen: Strategieën


Leer Blind Soleren Over De Volledige Gitaarhals

Door Antony Reynaert

Bij het observeren van professionele gitaristen kun je stellen dat wat ze doen met een enorm gemak gebeurd. Bovendien kijken ze zelfs amper naar hun gitaar wanneer ze spelen!

Veel beginnende en zelfs gevorderde gitaristen zien het vaak over het hoofd om stappen te ondernemen om alles wat ze kunnen te leren blindelings spelen.

Bij het pogen om een betere gitarist te worden zijn er immens veel zaken die je vooruitgang kunnen tegenhouden en één daarvan is het voorovergebogen zitten over de gitaar.

Door op zo’n gewrongen manier gitaar te spelen ontstaan er heel wat spanningen in je lichaam die zich doorzetten naar de vingers. Bovendien ziet het er niet echt flaterend als je niet met een correcte houding speelt.

Het is daarom van cruciaal belang dat je leert blindelings spelen, dus zonder naar je handen te kijken!

In dit artikel word je meegenomen doorheen alle aspecten om perfect te soleren op gitaar zonder een blik te moeten werpen op de gitaarhals.

Horizontaal Soleren Op De Tast: Methode 1

Hoe je de gitaarhals visualiseert en memoriseert zijn zeer belangrijke componenten die zullen bepalen hoe vlot je de gitaarhals zal kunnen gebruiken tijdens het soleren zonder te hoeven kijken naar je instrument.

Een eerste cruciaal punt is om je toonladders horizontaal op de gitaarhals te visualiseren en te leren. Dit zal de sleutel worden om uit je toonladderposities te breken en vrij te kunnen bewegen over de volledige gitaarhals.

Hieronder zie je de vijf noten uit de mineur pentatonische toonladder horizontaal geplaatst op het fretboard:

Eenmaal je de kennis hebt vergaard over de horizontale kijk van toonladders, is het tijd om nog een stap verder te gaan zodanig dat je deze ook blindelings kunt gebruiken.

Bekijk even het volgende diagram:

Als we nu analyseren op welke manier de noten van de mineur pentatonisch toonladder met elkaar in verbinding staan, kunnen we dit herleiden tot één simpele formule: 32322. Het mooie aan deze formule is dat we dit telkens opnieuw gebruiken over de volledige gitaarhals.

In bovenstaand voorbeeld zijn we begonnen bij de C-noot, die het interval van een kwint is in de F-mineur toonaard. Dit is echter niet altijd het geval aangezien we vanaf elke noot kunnen starten. Het is een kwestie van weten waar je in het patroon begint. Neem bijvoorbeeld de Eb-noot als startpunt, dan ziet het patroon er als volgt uit: 2322 -32322 - 32322 - enzovoort.

De sleutel hier is om de noten van de mineur pentatonische toonladder op één snaar te spelen en, terwijl je dit doet, te zien hoe deze formule zich ontplooit.

Horizontaal Soleren Op De Tast: Methode 2

Deze eerste methode zoals zonet besproken is van grote waarde, maar niet voor iedereen geschikt. Sommigen verkiezen het denken in formules, anderen hebben meer nood aan een visueel systeem. Behoor jij tot de tweede categorie, dan zal de methode waar we het nu over zullen hebben waarschijnlijk een betere manier van denken zijn voor jou.

Methode 2 verwacht echter wel dat alle vijf posities van de mineur pentatonische toonladder gekend zijn. De manier van denken gaat hier als volgt: als je denkt aan de toonladderposities (de boxen) die omringt zijn door het patroon op één snaar, verkrijg je hetzelfde resultaat als methode 1.

De Ultieme Methode Om Te Soleren Over De Volledige Hals:
Horizontaal, Verticaal & Diagonaal Soleren Op De Tast

Net zoals we niet continu kunnen blijven spelen in één enkele toonladderpositie, kunnen we ook niet continu blijven soleren op één enkele snaar. Vroeg of laat moeten we hieruit breken of we zullen nooit de volledige gitaarhals vrij kunnen gebruiken.

Licks die gespeeld worden in één bepaalde positie zullen we nu aan elkaar leren knopen. Stel dat je een lick speelt in de eerste positie van de mineur pentatonisch toonladder, dan zal de noot waarop je de lick eindigt het startpunt worden om naar onze volgende toonladderpositie door te schuiven.

Het spreekt natuurlijk voor zich dat je actie zal moeten ondernemen als je deze drie methoden in je spiergeheugen wilt krijgen. Tijdens het oefenen, probeer zonder naar het instrument te kijken, de frets te voelen en te voelen hoever je de vingers moet bewegen om tot de volgende noten te komen.

Met de kennis van deze drie systemen en de techniek van op de tast de vingers te bewegen, zal je het valse gevoel van veiligheid kunnen overwinnen die geboden wordt tijdens het kijken naar de gitaarhals. Je zal je bewegingen kunnen besturen zonder de hulp van het zicht en dat betekent dat je de gitaar voelt, de bewegingen voelt, de muziek voelt.

De Enige Uitzondering Waar Je Wel Moet Kijken Naar De Gitaar

Hoe goed je ook bent, er is wel degelijk een uitzondering op de regel waarbij je beter wel naar het fretboard kijkt omdat de kans anders zeer groot is dat je een fout zult spelen. Wanneer je een grote sprong moet maken en veel frets in een snelle beweging overslaat kijk je best naar de fret waar je op zal uitkomen.

Luister eens naar de solo van ‘The Man Who Sold The World’ tijdens het MTV Unplugged concert van Nirvana. Om de solo aan te vatten moet Kurt Cobain een grote sprong maken over een kleine tien frets. Hij mist echter de target noot tot twee maal toe. Mis je dan toch de bedoelde noot, geen paniek, door simpelweg een kleine slide richting de ‘juiste’ noot te gebruiken verberg je het slippertje. Dat is dan ook exact hoe Cobain zijn fout recht trekt.

De Voordelen Van Blind Gitaar Spelen

Er zijn meerdere redenen waarvan je als gitarist kan genieten als je kunt gitaar spelen zonder naar het daadwerkelijke instrument te kijken.

Allereerst is het een van de belangrijkste vaardigheden wanneer we het hebben over live optreden. Het stelt je immers in staat om contact te leggen met een publiek tijdens een live show. Je kunt namelijk interactie creëren met een publiek in plaats van je vingers te hoeven 'babysitten' zodat je geen fouten maakt.

Een andere groot voordeel dat blind gitaar spelen met zich meebrengt, is het feit dat je in een fractie van een seconde van toonaard zal kunnen wisselen. Het zal immers niet nodig zijn om te zoeken waar je naartoe moet op de gitaarhals aangezien je berust op de aangeleerde bewegingen die in je spiergeheugen geprogrammeerd zijn.

De Methode Om Nooit Meer Een Snaar Te Missen

Het aspect waar we tot nu toe nog geen aandacht aan besteed hebben is de hand met het plectrum. We kunnen zo efficiënt en doordacht mogelijk de linkerhand besturen, als we simpelweg de verkeerde snaar aanslaan met het plectrum, dan is alle moeite tevergeefs. Het is dus van belang dat we het ook over de stappen zullen hebben die je moet nemen om nooit een snaar te missen tijdens het gitaar spelen.

In bovenstaande video wordt alles voor je in detail uitgelegd en gedemonstreerd. Kort samengevat kunnen we zeggen dat de vingers die niet in gebruik zijn om het plectrum vast te houden, de taak krijgen om te voelen bij welke snaar het plectrum zich bevind.

Naast deze rechterhand technieken om nooit nog een snaar te missen, is het ook een goed idee om te leren hoe je het plectrum op de meest efficiënte manier vasthoudt. Dit zal je helpen om nog minder fouten te spelen als je gitaar speelt. In deze gratis te downloaden gids leer je exact hoe je het plectrum best vastneemt om zo je techniek en snelheid op de gitaar op de beste manier op te bouwen: Leer Sneller Gitaar Spelen.


Zie je het bos door de bomen niet meer en hoop je om eindelijk die stevig gefundeerde basis te kunnen leggen in je gitaarspel? Bij Gitaar Training Studio wordt je persoonlijk en stap voor stap begeleid in je ontwikkeling met de gitaar. Het pad ligt klaar voor jou en je hoeft hem enkel nog te bewandelen, zonder vallen en opstaan! Vertel daarom over je doelen met de gitaar en ontvang je gratis proefles.

Subcategorieën